سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سوال معلولان کشور ازریاست جمهور آینده

نامزد محترم انتخابات ریاست جمهوری

در راستای تبیین معیارهای شفاف انتخاب فرد اصلح از میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از دیدگاه معلولان کشور که بیش از ده درصد افراد جامعه را تشکیل می‌دهند، سؤال‌های زیر جهت پاسخ‌گویی به این قشر مغفول و مظلوم جامعه مطرح می‌گردد. امید است که با ارائه پاسخی شفاف و به دور از کلی‌گویی‌های رایج، امکان انتخاب آگاهانه برای معلولان کشور را فراهم آورید.

  


1ـ ایجاد اشتغال و کارآفرینی در زمره مهم‌ترین و محوری‌ترین مطالبات معلولان در کشور محسوب می‌شود. راه‌کار و برنامه عملیاتی شما در این مورد چیست؟

2ـ برنامه‌های شما به منظور بهره‌مندی از حقوق شهروندی یکسان و رفع نگرش‌های منفی در رابطه با معلولان چیست؟

3ـ قانون جامع حمایت از معلولان از مهم‌ترین قوانین مادر و پایه‌ای در کشور به شمار می‌رود و موضوع اصلاح و تکمیل و ضمانت‌های اجرایی آن دارای اهمیتی اساسی در نزد معلولان می‌باشد. نظر و دیدگاه شما در این رابطه چیست؟

 

4ـ با توجه به این‌که مسائل و مشکلات معلولان در زندگی فردی و اجتماعی با عزیزان جانباز، اشتراک زیادی دارد، چه برنامه و دیدگاهی برای تطبیق قوانین قابل انطباق در این دو حوزه با هم دارید؟ (برخورداری جانبازان عزیز از قانون بیمه و بازنشستگی و عدم بهرهمندی معلولان از این قانون)

5ـ اجرای مفاد کنوانسیون حمایت از معلولان در کشور از درجه اهمیت بالایی برای این قشر از جامعه برخوردار است. با توجه به گذشت بیش از چهار سال از عضویت ایران در این کنوانسیون، برنامه عملیاتی شما برای عمل به تعهدات پذیرفته شده چیست؟

6ـ در جهت حفظ و توسعه بالندگی و پویایی حوزه معلولان کشور چه نقش و جایگاهی برای تشکل‌های مردم‌نهاد معلولان متصور بوده و کدام یک از حوزه‌های اجرایی مرتبط با معلولان را به این تشکل‌ها واگذار خواهید نمود؟

7ـ مشکل عمده معلولان، عدم داشتن مسکن با توجه به درآمد ماهیانه از طریق دریافت مستمری 50 هزار تومانی میباشد. در این زمینه، چه برنامهها و اهدافی دارید؟

8ـ نظر حضرتعالی نسبت به اداره سازمان بهزیستی یا حوزه توانبخشی زیرنظر نهاد ریاست جمهوری جهت تسریع در تحقق آرمانهای معلولان چیست؟

9ـ نظر حضرتعالی نسبت به اصلاح پوشش بیمه تامین اجتماعی معلولان و نحوه بازنشستگی پیش از موعد آنان با توضیحات زیر، چه میباشد؟

الف: کلیه افراد دارای معلولیت شاغل در دستگاه ­های موضوع ماده (5) قانون مدیریت خدمات کشوری و بخش غیر دولتی (حرف و مشاغل آزاد) می­توانند به شرط داشتن حداقل پانزده سال تمام سابقه خدمت و یا پرداخت حق بیمه بر اساس درخواست کتبی آنان و تصویب صندوق بازنشستگی یا سازمان بهزیستی کشور حسب مورد، بدون شرط سنی، با افزودن سنوات خدمت ارفاقی به مدت خدمات آنان، بدون پرداخت کسور و فقط از لحاظ احتساب حقوق بازنشستگی و لحاظ سنوات ارفاقی حداکثر تا پوشش 30 سال خدمت، بازنشسته شوند. میزان سنوات خدمت ارفاقی موضوع ماده فوق برای افراد دارای معلولیت خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید به ترتیب 5 ، 10 و 15 سال (نسبت به شدت معلولیت) خواهد بود که توسط سازمان بهزیستی کشور تعیین و جهت اجرا به دستگاه یا صندوق مربوطه ابلاغ می­گردد.

ب: تمامی افراد معلول بالای 18 سال با پرداخت حق بیمه بین 10 تا 20 سال (نسبت به شدت معلولیت) با حداقلِ تعرفه نسبت به بقیه اقشار، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار گیرند و لحاظ سنوات ارفاقی تا پوشش 30 سال خدمت (کودکان و ورزشکاران معلول با امتیاز ویژه‌ای در نظر گرفته شوند).

ج: تمامی معلولان شدید و خیلی شدید که از سازمان بهزیستی مستمری دریافت می نمایند، می بایست میزان مستمری ماهیانه آن 30 درصد حداقل حقوق و دستمزد اداره کار تا زمان بهره مندی از خدمات بازنشستگی پیش از موعد باشد. خانواده­‌ها یا کسانی که مسئولیت نگهداری از معلول را بر عهده دارند (از جمله کارکنان مراکز نگهداری، توانبخشی و اجتماعی)، از قوانین بیمه‌ای مشاغل سخت و زیان‌آور برخوردار شوند (بین 10 تا 20 سال سابقه و لحاظ سنوات ارفاقی تا پوشش 30 سال خدمت) و از پرداخت حق بیمه معاف گردند.

 

تعدادی از تشکل‌های فعال معلولان



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد