سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

گرما و سالمندان

گرما و سالمندان
تهران- خبرگزاری ایسکانیوز: به گفته محققان، افراد سالمند بیش از دیگران در معرض خطر ناشی از گرمای زیاد هوا قرار دارند.
به گزارش روز یکشنبه خبرنگار گروه علمی فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز، به نقل از healthday ، طبق گفته های انجمن جامعه سالمندان آمریکا به دلیل تغییرات جسمی ناشی از افرایش سن، دمای بدن سالمندان به سرعت جوانان پایین نمی آید. افراد سالمند گرمای زیاد هوا را خوب احساس نمی کنند. حتی زمانی هم که آب از دست می دهند، تمایلی به خوردن آب ندارند. تمامی این عوامل به این معنی است که گرمای شدید مشکلات بهداشتی جدی برای سالمندان به وجود می آورد و خطر مرگ را در آنان بالا می برد. هر سال حدود 200 نفر در آمریکا بر اثر مشکلات بهداشتی ناشی از گرمای بالا و رطوبت، جان خود را از دست می دهند. بیشترین افرادی که به این مشکلات مبتلا می شوند، افراد 50 سال به بالا هستند.
منبع
http://www.iscanews.ir

چند می‌گیری ورزش کنی؟

دکتر محمد تقی حسینی طباطبایی 

1. متخصصان توصیه می‌کنند که جهت داشتن یک بدن سالم و لذت بردن از سلامتی و کاهش دادن خطر مواجهه با خیلی از بیماری‌های شایع می‌بایست یک فعالیت فیزیکی منظم را در لیست امور روزمره خود قرار دهیم، اما این نرمش و فعالیت باید در چه حدی باشد؟


الف – ورزش‌هایی نظیر پرورش‌اندام و ایروبیک یک ساعت در روز و برای حداقل 5 بار در هفته

ب – دویدن و شنا کردن یک ساعت در روز و برای حداقل 3 بار در هفته

ج – یک فعالیت فیزیکی ملایم و آرام که باعث شود شما به آرامی به نفس، نفس زدن بیفتید برای 30 دقیقه در روز و حداقل 5 بار در هفته

د – هر فعالیت مداوم و ریتمیک که شما را به نفس، نفس زدن بیندازد، برای 30 دقیقه در روز و 3 بار در هفته

پاسخ صحیح گزینه «ج» است. نشان داده شده که داشتن فعالیت فیزیکی حدود ذکر شده در جهت حفظ سلامتی شخص بسیار مفید است.


2. کدامیک از ورزش‌های زیر جزو فعالیت‌های غیرهوازی طبقه‌بندی می‌شود؟

الف – دو 100 متر سرعتی

ب – دویدن آهسته و مداوم

ج – یوگا

د – دوچرخه‌سواری به مدت طولانی


پاسخ صحیح گزینه «الف» است. ورزش‌هایی غیرهوازی تلقی می‌شوند که هنگام انجام آنها اکسیژن کافی برای عضلات وجود نداشته باشد.

در نتیجه این امر، چربی‌ها نمی‌توانند برای بدن تولید انرژی کنند و قندها نیز نمی‌توانند به طور کامل سوزانده شوند و مواد زائدی به نام «لاکتات» در بدن تجمع می‌کند. همانطور که گفتیم دو سرعت جزو ورزش‌های غیرهوازی محسوب می‌شود و شما نیز احتمالا طبق تجربیات خود متوجه شده‌اید که نمی‌توان آن را به مدت طولانی انجام داد.


3. چند درصد مردم جهت حفظ سلامت قلب خود فعالیت فیزیکی کافی و روزانه را در برنامه زندگی خود دارند؟
الف – 3 نفر از هر 10 نفر

ب – 4 نفر از هر 10 نفر

ج – 5 نفر از هر 10 نفر

د – 6 نفر از هر 10 نفر


پاسخ صحیح گزینه «الف» است. فقط 3 نفر از هر 10 نفر فعالیت فیزیکی کافی را برای حفظ سلامت قلب خود دارند. اگرچه 8 نفر از هر 10 نفر تصور می‌کنند سالم و متناسب هستند! اما با یکسری تغییرات کوچک مثل پیاده‌روی بیشتر و صرف اندک انرژی بیشتر در امور روزمره و کارهای منزل به راحتی می‌توان به سطح فعالیت روزمره توصیه شده دست یافت.


4.  کدامیک از ورزش‌های زیر می‌توانند در حفظ استحکام استخوان‌ها کمک‌کننده‌تر باشند؟

الف – ایروبیک

ب – ورزش‌های قدرتی

ج – ورزش‌های مقاومتی

د- هر سه نوع ورزش ذکر شده


پاسخ صحیح گزینه «د» است. هر سه نوع از خانواده ورزش‌های ذکر شده می‌توانند باعث حفظ استحکام استخوان‌ها شوند، اما پیاده‌روی بهترین ورزشی است که شما می‌توانید به راحتی و در هر زمانی که خواستید به منظور داشتن استخوان‌های سالم انجام دهید.


5.  فکر می‌کنید این جمله که ورزش کردن «به تنهایی» راه موثری جهت کاهش وزن است تا چه حد درست است؟

الف – کاملا صحیح است. تمرینات ورزشی می‌توانند به آسانی و ظرف مدت کوتاهی باعث کاهش وزن شوند.

ب – صحیح است، اما می‌بایست برای کاهش وزن ورزش‌های سخت و طاقت‌فرسا انجام دهیم.

ج – غلط است، زیرا کاهش وزن با انجام فعالیت‌های ورزشی «به تنهایی» کاملا سخت و غیرقابل دستیابی است.

د – کاملا غلط است. ورزش و نرمش نمی‌توانند تاثیری در کاهش وزن داشته باشند.


بهترین پاسخ گزینه «ج» است. (مگر اینکه بخواهید کاهش وزن مختصری داشته باشید) کاهش وزن در نتیجه بیشتر سوزاندن کالری‌ای است که بدن ما در طول روز دریافت می‌کند. اگر بتوانیم فقط 500 کالری در روز از دریافتی بدن کم کنیم، قدم بزرگی در جهت کاهش وزن برداشته‌ایم. برای کم کردن وزن، کاهش دادن مصرف غذاهای چرب در رژیم غذایی روزانه بسیار آسانتر از انجام فعالیت‌های ورزشی طاقت‌فرساست.


یک فرد عادی می‌بایست روزانه حدود شش کیلومتر را بدود تا بتواند این میزان کالری را بسوزاند. در نتیجه یک فعالیت متعادل و منظم روزانه و همزمان محدود کردن دریافت کالری در رژیم غذایی، بهترین راه جهت کاهش وزن است.


6. خطر ابتلا به کدامیک از بیماری‌های زیر با داشتن فعالیت فیزیکی کاهش می‌یابد؟

الف – سرطان تیروئید

ب – سرطان روده

ج – سرطان معده

د – همه موارد


پاسخ صحیح گزینه «ب» است. مدارک محکم و مستدلی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش کردن منظم و روزانه می‌تواند باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان روده شود.


7.  این جمله درست است یا نادرست؟

«ورزش و نرمش روزانه باعث آسب دیدن مفاصل و بروز آرتروز در افراد می‌شود».

الف – درست است. فعالیت فیزیکی باعث آسیب دیدن و تخریب مفاصل می‌شود.

ب – درست است. انجام فعالیت‌های فیزیکی به مرور زمان می‌تواند باعث کاهش یافتن دامنه حرکتی فرد شود و شخص را مستعد بروز آرتروز می‌کند.


ج – نادرست است. تفاوتی وجود ندارد.

د – نادرست است. فعالیت فیزیکی منظم می‌تواند منجر به کاهش دردهای ناشی از آرتروز شود.


پاسخ صحیح گزینه «د» است. برخلاف آنچه اکثر افراد تصور می‌کنند، ورزش و نرمش منظم می‌تواند باعث تخفیف دردهای مفصلی و خشکی مفاصل در افراد مبتلا به آرتروز شود.


8. اگر از امروز می‌خواهید یک برنامه ورزشی منظم را برای خود شروع کنید، می‌بایست کدامیک از مواد زیر را بیشتر مصرف کنید؟

الف – غذاهایی که حاوی نشاسته بیشتری هستند.

ب – نوشیدنی‌های شیرین

ج- پروتئین

د – چربی


پاسخ صحیح گزینه «الف» است. اگرچه اغلب افراد تصور می‌کنند هنگامی که فعالیت ورزشی‌ای را شروع می‌کنند (خصوصا ورزش‌هایی مثل بدنسازی) می‌بایست پروتئین بیشتری مصرف کنند، بعید است که در این موارد شما احتیاج به پروتئین بیشتری داشته باشید.

کربوهیدرات‌ها بهترین سوخت بدن در هنگام فعالیت هستند. بنابراین هنگامی که به‌طور منظم ورزش می‌کنید، لازم است تا مطمئن شوید که مواد نشاسته‌دار کافی مانند نان، سیب‌زمینی و حبوبات در رژیم شما وجود دارد.

فعالیت بیشتر مسلما احتیاجات بدن را نیز بیشتر می‌کند، اما اگر به میزان متعادل و معقولی ورزش می‌کنید نیازی نیست نگران افزایش مواد مورد نیاز در رژیم غذایی خود باشید زیرا رژیم فعلی شما مطمئنا می‌تواند نیاز روزانه‌تان را تامین کند.


9. همانطور که می‌دانید فعالیت بیشتر باعث افزایش سرعت ضربان قلب می‌شود، اما در یک فعالیت ورزشی ملایم سرعت ضربان قلب تا چه اندازه‌ای می‌تواند افزایش یابد یا به تعبیری باید مراقب بود تا ضربان قلب از چه حدی فراتر نرود؟


الف – 40 – 30 درصد بیشترین حد مجاز برای سن

ب – 70 – 50 درصد بیشترین حد مجاز برای سن

ج – 80 – 70 درصد بیشترین حد مجاز برای سن

د – 100 – 80 درصد بیشترین حد مجاز برای سن


پاسخ صحیح گزینه «ب» است. این موضوع کاملا بستگی به سن دارد. ماکزیمم فعالیت قلب نسبت به سن تعیین می‌شود. به این صورت که اگر سن خود را از عدد 220 کم کنید ماکزیمم فعالیت قلبتان را به‌دست می‌آورید.

به‌عنوان مثال اگر شما 40 سالتان است عدد 40 را از 220 کم کنید؛ یعنی قلب شما در سنگین‌ترین فعالیتی که انجام می‌دهید نباید بیشتر از 180 ضربه در دقیقه تپش داشته باشد و هنگامی که مشغول به یک نرمش و فعالیت آرام و متعادل هستید، قلب شما مجاز است حداکثر 70 – 50 درصد عدد به دست آمده از فرمول بالا ضربان داشته باشد. (یعنی در یک فرد 40 ساله بین 125- 90 ضربه در دقیقه)


10.  این جمله درست است یا نادرست:

«زمانی که بازنشسته می‌شوید دیگر نیازی نیست به ورزش و‌ به حفظ تناسب اندام فکر کنید زیرا در این سن اینگونه فعالیت‌ها دیگر برای شما نفعی نخواهد داشت

الف – صحیح است. متاسفانه شما می‌بایست از جوانی به فکر ورزش و تناسب اندام می‌بودید و در حال حاضر سودی از انجام اینگونه فعالیت‌ها نمی‌برید.

ب – تا حدودی صحیح است. فعالیت بدنی در این سن به مقدار ناچیزی می‌تواند در جهت حفظ تناسب اندام به شما کمک کند.

ج – تا حدودی صحیح است. مردان می‌توانند حتی در سنین بالاتر هم از فعالیت‌های ورزشی سود ببرند و تناسب اندام خود را حفظ کنند ولی در خانم‌ها پس از سن یائسگی فعالیت ورزشی تاثیر بسیار کمی روی حفظ تناسب اندام آنها دارد.

د- نادرست است. افراد مسن با انجام فعالیت‌های بدنی منظم می‌توانند احساس خوب سلامتی و تناسب‌اندام را برای خود تضمین کنند.

پاسخ صحیح گزینه «د» است. تحقیقات نشان می‌دهد که انجام فعالیت‌های ورزشی منظم و متعادل در هر سنی می‌تواند ضامن سلامتی و تندرستی فرد باشد،‌ چه در سن 9 سالگی و چه در سن 90 سالگی! ورزش می‌تواند به حفظ استحکام استخوان‌ها، داشتن یک قلب سالم و جلوگیری از بروز دیابت کمک کند.

لازم نیست جهت حفظ سلامتی و شادابی از ابتدا به ورزش‌های سخت و طاقت‌فرسا روی بیاورید، بهتر است از روزی 10 دقیقه نرمش شروع کنید و به تدریج آن را افزایش دهید.

منبع

آلزایمر

در طی چند سال اخیر تصورات غلط بی شماری در مورد این مطلب که آلزایمر چیست؟ چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟ تاثیرات آن بر زندگی بیماران چگونه است و ... به وجود آمده است. این تصورات غلط به علائم بیماری متصل شده و به ما اجازه نمیدهند تا شناخت دقیقی از بیماری پیدا کنیم. انجمن جهانی آلزایمر معتقد است که اگر از بیماری رفع ابهام شود، مردم خیلی راحت تر می توانند با واقعیت مواجه شوند.

در این قسمت چند تصور رایج نادرست و واقعیت های آنها را برای شما بازگو می کنیم.



تصور غلط 1 : اگر یکی از افراد فامیل دچار این بیماری شود، شما نیز به آن مبتلا خواهید شد.

حقیقت: هر چند عوامل وراثتی نقش مهمی را در این بیماری بازی می کنند، اما تنها 5 تا 10 درصد از کل افرادی که دارای بیماری هستند، از طریق موارد ژنتیکی به آن مبتلا شده اند. در اکثر موارد هیچ گونه علامت قابل شناسایی یافت نمی شود. تحقیق و بررسی بر روی ژن ها همچنان ادامه دارد.

تصور غلط 2 : آلزایمر تنها بیماری افراد سالمند است.

حقیقت: هر چند افزایش سن ریسک ابتلا به بیماری را افزایش می دهد، اما آلزایمر فقط در افراد سالخورده بروز نمی کند. افراد 40 تا 50 ساله ای نیز بودند که دچار آلزایمر شده اند. چیزی که در اینجا باید به خاطر داشته باشیم این است که با افزایش سن خطر ابتلا به آلزایمر نیز افزایش پیدا می کند.

تصور غلط 3 : آلزایمر قابل درمان است.

حقیقت: برای آلزایمر هیچ نوع درمان قطعی وجود ندارد. البته چند نوع دارو و معالجات گوناگون وجود دارد که می تواند تا حدی در برخی از بیماران ثمربخش باشد. گام بلندی در راه پیدا کردن درمان برداشته شده که نتایج خوش بینانه ای را به همراه داشته است.

تصور غلط 4 : از دست دادن حافظه یعنی آلزایمر.

حقیقت: ممکن است خیلی از افراد با حافظه خود مشکل داشته باشند، اما این بدان معنا نیست که دارای آلزایمر هستند. اگر از دست دادن حافظه بر روی چگونگی زندگی روزمره شما تاثیر می گذارد و توانایی قضاوت و استدلال و استنتاج و سایر مهارت های ارتباطی خود را از دست داده اید، می توانید برای تشخیص به پزشک مراجعه کنید.

تصور غلط 5 : مصرف آلومینیوم باعث ایجاد آلزایمر است.

حقیقت: هر چند تحقیقات گسترده ای برای کشف ارتباط میان آلومینیوم و آلزایمر انجام شده است، اما تا کنون هیچ نوع مدرک موثقی در این زمینه بدست نیامده. بروز بیماری از دلایل مختلفی نشات می گیرد؛ از قبیل: عوامل وراثتی، روش زندگی، عوامل در محیط اطراف و ...

تصور غلط 6 : آلزایمر قابل پیشگیری است.

حقیقت: به این دلیل که هنوز علت ایجاد آلزایمر مشخص نشده نمی توان از آن پیشگیری کرد. اما بهتر است همواره ذهن و بدن خود را با انتخاب های آگاهانه، فعال نگاه دارید. این انتخاب ها شامل: ورزش، نگـه داشتـن رژیـم غـذایی سالم و مصرف میوه ها و سبزیجات تازه و ماهی می باشد همچنین سعی کنید که همیشه مغز خود را نیز فعال نگاه دارید.

تصور غلط 7 : ویتامین ها، مکمل ها و قرص های تقویت حافظه می توانند از آلزایمر جلوگیری کنند.
حقیقت: مطالعات بسیاری برای تشخیص تاثیر گذاری فرآورده هایی نظیر میتامین
E و عصاره درخت ژینگو انجام شده که اکثرا بی فایده بوده، اما تحقیق در این زمینه همچنان ادامه دارد.

تصور غلط 8 : اگر من دچار آلزایمر شوم، زندگیم تمام است.

حقیقت: شمار کثیری از افراد که دچار آلزایمر هستند زندگی پر معنا و فعالی را دنبال می کنند. آنها هدفمند هستند و به هیچ وجه احساس نمی کنند که زندگی شان به پایان رسیده. تشخیص به موقع بیماری و انجام اقدامات لازم، نقش مهمی را در بهبودی فرد ایفا می کند. باید برای بیماران محیط مناسب و خدمات ویژه را فراهم آورید، از آنها حمایت کنید ، به فعالیت وادارشان کنید و شوق زندگی را در آنها بیدار سازید.

تصور غلط 9 : تمام بیماران آلزایمری پرخاشگر و خشن هستند.

حقیقت: این بیماری بر روی هر فرد به صورت متفاوتی تاثیر می گذارد. از دست دادن حافظه و به وجود آمدن پرتی حواس اغلب نا امید کننده و ترس آور است. با آگاهی از بیماری و تغییر رفتار در مقابل بیمار می توان از واکنش های خشن و پرخاشگرانه اجتناب کرد.

تصور غلط 10: بیماران آلزایمری متوجه وقایعی که در اطراف آنها رخ می دهد، نیستند.
حقیقت: بسیاری از افرادی که به آلزایمر مبتلا هستند، نسبت به کلیه وقایعی که در اطراف آنها روی میدهد آگاهی دارند، اما عده ای نیز با این مسئله مشکل دارند.آلزایمر توانایی برقراری ارتباط و تشخیص وقایع روی داده را از بیماران سلب می کند، هر چند بر روی هر کس تاثیر متفاوتی می گذارد. واقعیت این است که بیماران آلزایمری همان انسان های سابق هستند و شما باید ملاحظه آنها را کرده و در مقابلشان با احترام رفتار نمایید.


خاتمه دادن به تصورات نادرست

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
آلزایمر یک نوع بیماری پیش رونده است و بسیار ویرانگر می باشد که به مرور زمان سلول های حیاتی مغز را نابود می کند. معمولا در افراد بالای 65 سال بروز می کند، اما همچنین می تواند بزرگسالان را در سنین کمتر نیز نشانه رود. یک نفر از هر 13 نفر کانادایی بالای 65 سال دارای آلزایمر و یا سایر بیماری های ذهنی است. انجمن آلزایمر یک سازمان خیریه سلامتی است که همواره به بیمارانی که مبتلا به آلزایمر هستند کمک می کند.
اجازه ندهید که تصورات نادرست در مورد آلزایمر شما از انجام موارد زیر باز دارد:

• پیدا کردن آگاهی نسبت به بیماری

• کمک خواستن

• احترام گذاشتن به بیماران

به حقایق اتکا کنید.

منبع