سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

جراحی برای مردان مسن مبتلا به سرطان پروستات توصیه می شود

 

طبق یک مطالعه مردان مسنی، اگر بجای آنکه بر اساس توصیه‌های رایج صبر کنند و نظاره‌گر رشد سرطان پروستات خود باشند، در مراحل اولیه این بیماری تحت پرتو درمانی و یا عمل جراحی قرار گیرند، زندگی طولانی‌تری خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ، محققان “مرکز سرطان فاکس چیس” و دانشگاه “پنسیلوانیا” در “فیلادلفیا” اعلام کردند، در این مطالعه که ۱۲سال بطول انجامید محققان دریافتند که خطر مرگ و میر در بیمارانی که تحت درمان سرطان قرار گرفتند نسبت به آنهایی که درمان نشدند ۳۱درصد کمتر بود.

این گزارش که در شماره اخیر مجله “اتحادیه پزشکی آمریکا” چاپ شده است، در نتیجه‌گیری اعلام کرد، با وجود اینکه سرطان پروستات بیماری است که کند رشد می‌کند اما این مطالعه نشان می‌دهد که درمان فعال مراحل اولیه سرطان پروستات با کاهش خطر مرگ و میر در ارتباط است.

این مطالعه افزود: سرطان پروستات شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان آمریکایی است.

با توجه به این حقیقت که سرطان پروستات به آهستگی رشد می‌کند، صبر و نظاره رشد تومور به ویژه برای مردان مسنی که با خطر شدید مرگ و میر ناشی از سایر مسائل روبرو هستند یک گزینه محسوب می‌شود.

با این وجود، مطالعه جدید نشان داد که حتی مردان ۷۵تا ۸۰ساله نیز از درمان سرطان پروستات بهره می‌برند.

این گزارش بر اساس سوابق پزشکی بیش از ۴۴هزار مرد ۶۵تا ۸۰ساله که در فواصل زمانی سال‌های ۱۹۹۹و ۱۹۹۱تشخیص داده شد به سرطان پروستات مبتلا هستند و پس از تشخیص بیش از یکسال زنده ماندند، تهیه شده است. این مطالعه در سال ۲۰۰۲به پایان رسید.

منبع

 

استعمال سیگار بروز پوکی استخوان را تسریع می‌کند

 

استعمال دخانیات و مصرف الکل در هر سنی و شرایطی مضر است و از جمله عوارض استفاده از آنها تشدید پوکی استخوان است.

به گزارش خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، علاوه بر مساله سن یکی دیگر از عوامل بروز پوکی استخوان «یائسگی» است بنابراین زنان سالمند بیشتر از مردان سالمند به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان بایستی به طور منظم ورزش کرد چون ورزش یکی از عوامل مهم برای قرار گرفتن کلسیم در داخل استخوان و محکم شدن استخوان‌ها می‌شود.

همچنین، در نظر داشته باشید که قبل از آغاز هرگونه تمرین ورزشی برای آگاهی از وضعیت استخوان‌های خود با پزشک مشورت کنید.

شیر منبع خوبی برای کلسیم است اما به خاطر داشته باشید که اضافه کردن چای، پودر نسکافه، پودر کاکائو و قهوه به شیر مانع از جذب کلسیم می‌شود.

بر اساس این گزارش مواردی که مانع جذب کلسیم در بدن می‌شود شامل شربت‌های کاهنده اسید معده، نوشابه‌های گازدار و استعمال دخانیات و الکل می باشد .

منبع

سالمندان در معرض خطراستفاده نادرست و خطرزای ترکیبات دارویی هستند

 

به گفته یک کارشناس انگلیسی افراد سالمند همواره در معرض خطر آسیب رساندن به خود به طور تصادفی در اثر مصرف ترکیبات دارویی احتمالا کشنده قرار دارند.

به گزارش سرویس «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، کیم مونرو دکتر داروساز از دانشگاه رابرت گوردون در پژوهشی دریافته است که تنها 16 درصد از بیماران سالمند برای مصرف داروهایشان از سوی اطرافیان کمک دریافت می‌کنند.

در این پژوهش مونرو 695 سالمند بین 78 تا 86 سال را مورد مطالعه قرار داد.

یک نظرسنجی در این زمینه نشان داد که نیمی از سالمندان در روز بیش از پنج داروی مختلف مصرف می‌کنند و از هر پنج نفر نیز یک نفر حداقل 12 نوع داروی گوناگون می‌خورد.

حدود 14 درصد از افراد تحت بررسی نیز از داروهای به شدت سمی مانند وارفارین مصرف می‌کنند.

این تحقیقات نشان می‌دهد: در حالی که سالمندان ناچار هستند به دلیل ابتلا به مشکلات و بیماری‌های گوناگون مانند فشار خون بالا، داروهای مختلفی مصرف کنند اکثر این افراد از هر گونه احتمال خطری در این زمینه بی‌اطلاع هستند.

نتایج این پژوهش در کنفرانس داروسازی انگلیس در شهر منچستر ارایه شده است. به علاوه این پژوهش نشان می‌دهد که حتی دستورالعمل مصرف داروها نیز هر چند وقت یک بار تغییر می‌کند.

در این نظرسنجی از هر 10 سالمند یک نفر گزارش کرد که داروهایش یا دستور‌العمل مصرف آن‌ها حداقل چهار نوبت در 12 ماه اخیر تغییر کرده است.

آمارها حاکی از آن است که بین یک تا دو درصد از پذیرش‌ها در بیمارستان مربوط به واکنش‌های شدید دارویی است که بسیاری از موارد آن در سالمندان بروز می‌کند.

منبع

 

 

استئوپروز: اپیدمی خاموش

 

مقدمه:

استئوپروز شایعترین بیماری متابولیک استخوان است که با بالا رفتن امید به زندگی اهمیت آن به عنوان یک معضل بهداشت عمومی بیش از پیش شناخته شده است. آمار موجود نشان دهنده ابتلاء بیش از75میلیون نفردر اروپا، ژاپن وایالات متحده به این بیماری میباشد. هزینه های تحمیل شده ناشی از این بیماری در امریکا2/5 میلیارد دلار در سال تخمین زده شده که شامل هزینه بستری در بیمارستان، مراقبت سرپایی، خدمات پرستاری، درمانهای دارویی وروزهای کاری از دست رفته است. بجز افزایش احتمال مرگ در مبتلایان، شکستگیهای استخوانی، زمین گیرشدن وعوارض ثانوی ناشی از آن، درد کمر وکاهش قد برای سلامتی سالمندان تهدید کننده میباشد. لذا پیشگیری از این بیماری برای حفظ سلامتی، کیفیت زندگی واستقلال در دوران سالمندی ضروری است.

 

تعریف استئو پروز:

بیماری سیستمیک اسکلتی که منجربه کاهش توده استخوانی وتخریب میکروسکوپی نسج استخوان وافزایش شکنندگی آن میشود. این بیماری در مراحل اولیه بدون علامت بوده وغالبا تا زمان شکستگی استخوان تشخیص داده نمی شود.

 

ریسک فاکتورهای استئوپروز:

1-جنس زن:

حداکثر تراکم استخوانی1 ( PBM ) در زنان کمتر ازمردان است. همچنین تغییرات هورمونی پس از یائسگی دربروز استئوپروز تاثیر گذار است. از سوی دیگرمتوسط طول عمردر زنان بیش از مردان است ودر نتیجه کاهش توده استخوانی درآنها بیشتر خواهد بود. با بالا رفتن امید به زندگی در بسیاری از نقاط جهان زنان بیش از یک سوم عمرخود را پس از یائسگی طی می کنندکه این روند بخصوص درآسیا با توجه به جمعیت انبوه قابل ملاحظه است. لذا درمجموع شیوع استئوپروزدر زنان سه برابر مردان میباشد.

2-سن:

 با افزایش سن خطربروز استئوپروز بالا میرود به نحوی که تا 75 سالگی 30% زنان سفید پوست دچار استئوپروز میشوند.

3-نژاد:

زردپوستان وسفید پوستان در مقایسه با سیاه پوستان از توده استخوانی کم تراکمتری برخوردار هستند.

4-کاهش هورمونهای جنسی:

 هورمونهای جنسی بر روی رشد استخوان موثر هستند. تولید آنها کمی قبل از بلوغ وپس از آن افزایش پیدا میکند. هر چند سیر زمانی تولید آنها کاملا با رشد توده استخوانی تطابق ندارد. استروژن برای بدست آوردن حداکثر PBM و درحفظ آن در هردو جنس ضروری است. کاهش آن عامل اصلی استئوپروزدر زنان پس از دهه پنجم زندگی است. تاخیر در بلوغ در پسران ودختران PBM را کاهش میدهد وهمچنین آمنوره ثانوی ویائسگی زود رس(زودتر از 45سالگی)سبب کاهش PBM وافزایش استئوپروزمیشود.

5-عوامل ژنتیک:

 نقش توارث از نوع پلی ژنیک در تراکم معدنی استخوان2( BMD )شناخته شده است. این تاثیردرتراکم فقرات کمری، گردن استخوان ودیستال ساعد بیشتر و در پروگزیمال فمور وساعدکمتر مشهود است.

6-ابتلا به بیماری ها ومصرف داروها:

پرکاری تیروئید، هیپرپاراتیروئیدیسم، سندرم کوشینگ(ومصرف کورتیکواستروئیدها)، دیابت وابسته به انسولین، بیماری های گوارشی، بیماری های متابولیک وتغذیه ای، سرطانها ومصرف داروها(مانند ضدتشنجها وداروهای ضد سرطان)سبب افزایش بروز استئوپروز میشود.

7-رژیم غذایی:

الف-کلسیم: مصرف کلسیم درکودکان، سن بلوغ وزنان قبل از یائسگی سبب افزایش تراکم استخوان میشود. همچنین مطابق بعضی مطالعات با هرگرم مصرف اضافی کلسیم ، خطرشکستگی استخوان لگن 25% کاهش پیدا میکند.

ب-ویتامین D : کمبود آن سبب افزایش هورمون پاراتیروئیدوتخریب استخوان میشود. تجویز مقدار کم ویتامین D در آسایشگاههای سالمندان منجر به کاهش خطرشکستگی غیر مهره ای، افزایش توده عضلانی وکاهش خطر وعواقب سقوط شده است.

پ- پروتئین: مصرف محدودپروتئین سبب افزایش خطر سقوط به علت اختلالات تطابق وکاهش قدرت عضلانی میشود. از سوی دیگر باکاهش لایه محافظ بافت نرم، نیروی موردنیاز برای شکستن استخوان کم میشود.

ت-فسفر: کاهش مصرف کلسیم همراه با میزان بالای فسفر (که در بعضی نوشابه های گاز دار وجود دارد )به علت جایگزین شدن نوشابه به جای شیر و نیز افزایش ترشح هورمون پاراتیروئید روی تراکم استخوان تاثیر منفی دارد.

ث-ویتامین K: در سنتز پروتئینهای استخوانی بخصوص استئوکلسین نقش مهمی دارد و کمبود آن میتواند سبب افزایش شکنندگی استخوانها مخصوصا استخوان لگن شود.

ج-ریز مغذی ها وویتامین ها: منیزیم در ساختمان وعمل هورمون پاراتیروئیددخالت داشته وبه صورت غیر مستقیم روی متابولیسم استخوان تاثیرگذار است. سایر ریز مغذی ها مانند روی، منگنز، فلوراید، مس وآلمینیوم و ویتامینهای 6 B12- B و C نیزدر متابولیسم استخوان نقش دارند.

8- سابقه شکستگی قبلی: سابقه شکستگی استئوپروتیک قبلی در فرد ویا شکستگی استخوان لگن در مادر فرد، خطرشکستگی بعدی را در هر دو جنس افزایش میدهد.

9-مصرف سیگار: سبب یائسگی زودتر، کاهش وزن وتخریب استروژن میشود.

10-مصرف الکل: بر متابولیسم پروتئین وکلسیم، تحرک فرد وفعالیت غدد جنسی موثر بوده واثرسمی روی استئوبلاست ها دارد.

11-بی تحرکی: ورزش سبب افزایش رشد استخوانی بخصوص در کودکی ودوران بلوغ میشود به نحوی که تراکم استخوانی بستگی به سطح فعالیت معمول روزانه دارد.

12-ورزش شدید: ورزش بسیار سخت و شدید به علت تبعیت ورزشکار از یک برنامه غذایی خاص ویا تاخیر بلوغ به علت اختلالات هورمونی ناشی از فعالیت شدید، خطر استئوپروز را افزایش میدهد.

13-بی اشتهایی عصبی: دراین افراد عوامل تغذیه ای واختلالات هورمونی در بروزاستئوپروزموثر است.

14-کاهش BMI 3 : کم بودن BMI سبب کاهش PBM (احتمالا ناشی ازکاهش تولید محیطی استروژن توسط بافت چربی) میگردد.

 

علائم بالینی استئوپروز:

استئوپروز هیچگونه علائم هشداردهنده ای ندارد و معمولا بیماران تا قبل از شکستگی استخوانها علامتی ندارند. بنابراین علامت اصلی استئوپروزهمان عارضه آن یعنی شکستگی است. ریسک فاکتورهای شکستگی شامل کم بودن تراکم استخوانی و فشار به اسکلت دراثر تروما یا فعالیت روزانه میباشد. شایعترین نوع تروما درشکستگیهای استئوپروتیک، سقوط یا زمین خوردن( fall )است. ریسک سالانه سقوط در زنان 85 سال به بالا 50% ودر مردان سالمند 33 % است.50%موارد سقوط به علت اختلال عملکرد اعضا مانند کاهش ادراک اندامهای تحتانی، اختلال در راه رفتن، کاهش کنترل وضعیت، ضعف عضلات، کاهش رفلکسها وکاهش دید است. بیماری های مزمن مانندمشکلات عصبی، قلبی، حوادث عروقی مغز، بی اختیاری ادرار، افسردگی، اختلالات شناختی ومصرف داروهای آرام بخش و ضد افسردگی نیز خطرسقوط را افزایش میدهند. مسائل محیطی مانند نورکم وسطوح لغزنده نیز در افزایش خطر زمین خوردن موثر هستند. احتمال شکستگی به جهت ونوع زمین خوردن، نرم یا سفت بودن محل وتراکم استخوان بستگی دارد. همچنین بدون توجه به سن، میزان شکستگی در زنان پس از یائسگی3 برابر مردان است به نحوی که خطرشکستگی در طول عمر یک زن سفید پوست 15%میباشد. شایعترین محلهای شکستگی، لگن ،مهره ها وساعد هستند. جدی ترین، کشنده ترین، پرعارضه ترین وپرهزینه ترین آنها شکستگی لگن است که معمولا ناشی از تروما بوده وگاه خود به خود رخ میدهد. سن متوسط رخداد آن در کشورهای پیشرفته 80 سالگی ودرکشورهای در حال توسعه کمتر است. شکستگی لگن بطور متوسط نیاز به 30 روزبستری دارد.20 %بیماران در سال اول شکستگی عمدتا در اثربیماری زمینه ای قبلی فوت کرده،20%نیاز به بستری طولانی در آسایشگاه پیدا کرده وتنها یک سوم بازماندگان به حد اولیه توانمندی خود میرسند. شکستگی مهره در زنان بخصوص در سن بالاتر بیشتررخ میدهد. بر اساس بررسی های رادیولوژیک 26-19% زنان سفید پوست پس از یائسگی تغییر شکل مهره هابخصوص در وسط فقرات پشتی و یا محل اتصال مهره های توراسیک به کمری دارند. بر خلاف شکستگی هیپ، میزان مرگ دراین افراد زیاد نیست ولی کیفیت زندگی شدیدا مختل میشود. علاوه براستئوپروز درشکستگی ستون فقرات بخصوص در مردان، فشارهای شغلی، تروماها و تصادفات را باید در نظر گرفت. شکستگی ساعد معمولا در اثر زمین خوردن رخ میدهد. میزان آن در زنان5 سال پس از یائسگی با لارفته وحداکثر آن در 70-60 سالگی است وپس از آن مجددا کاهش پیدا میکند. مرگ ومیرنادر ولی این نوع شکستگی دردناک است و به6-4هفته ماندن در گچ وگاه جراحی نیاز دارد.

 

روشهای اندازه گیری تراکم استخوان:

1) single-and dual X-ray absorptiometry) SXA,DXA):

روشهای اندازه گیری میزان ماده معدنی استخوان هستند. DXA در استخوان بهترین روش استاندارد تشخیص استئوپروز با د قت بیش از 90% است. این روش در پیش بینی رخداد شکستگی نیزکمک میکند.

2)QUS) quantitative ultrasound):

مزیت آن در نداشتن اشعه یونیزه است.

3)QCT) ) quantitative computed tomography ):

روش تشخیصی دیگری است که برای مناطق بالاتر از گردن استخوان ران قابل استفاده نمیباشد.

4)رادیوگرافی ساده:در کشورهایی که سایرروشها در دسترس نیست، قابل استفاده است.

5) MRI)magnetic resonance imaging ):

بدلیل پیچیدگی وهزینه زیاد عمدتا در تحقیقات مورد استفاده قرار میگیرد.

 

طبقه بندی استئوپروز:

WHO براساس یافته های DXA افراد را به چهار گروه تقسیم میکندکه در این تقسیم بندی معیار بر اساس پیشنهاد بنیاد بین المللی استئوپروز، BMD زنان29-20 ساله است.

1-نرمال: میزان BMD بالاتر از 1- انحراف معیار ( SD ) از میانه (mean) بالغین جوان است. Tscore≥-1SD

2-استئوپنی یا کاهش توده استخوان: میزان BMD پایین تر از 1- و بالاتر از 5/2- انحراف معیار از میانه بالغین جوان است. 1SD>Tscore>-2/5SD

3- استئوپروزیا پوکی استخوان: میزان BMD مساوی یا پایین تر از 5/2- انحراف معیار از میانه بالغین جوان است. Tscore≤-2/5SD

4- استئوپروزشدید یا تثبیت شده  established or severe ) BMD ): مساوی یا پایین تر از 5/2- انحراف معیار از میانه بالغین جوان که همراه با یک یا چند شکستگی استخوانی باشد.

 

تقسیم بندی استئوپروز بر حسب علت:

1- استئوپروزاولیه یا ایدیوپاتیک که خود دوگروه است:

الف-تیپ1: در زنان پس از یائسگی و در مردان در صورت کاهش تولید آندروژن رخ میدهد.

ب-تیپ2: ناشی از تشدید فرایند فیزیولوژیک کهولت سن بوده ودر سن بالای 65 سال در زنان ومردان رخ میدهد.

2- استئوپروزثانویه که ناشی از بیماری یا مصرف داروهامیباشد.

 

پیشگیری ودرمان:

دودسته دارویی وغیر دارویی است.

1-مداخلات غیر دارویی:

الف-رژیم غذایی: مطابق شواهد موجوددر کودکان درصورت رعایت یک رژیم غذایی متعادل، نیازی به تجویز کلسیم اضافی نمیباشد. لیکن در کودکان با رژیم کم کلسیم و یا دچار عدم تحمل مواد لبنی، تغییررژیم غذایی و یا تجویز مکمل کلسیم کمک کننده است. در زنان جوان قبل از یائسگی تجویز کلسیم سودمند است که حداکثر تاثیر آن نیزدر سال اول درمان است. میزان توصیه شده در منابع مختلف متفاوت بوده ولی معمولا در سن50-19 سال مصرف روزانه 1000 میلی گرم ودر سن70-51 سال 1500-1200 میلی گرم کلسیم توصیه میشود. برخی مطالعات حاکی از کاهش سرطان کولون، کاهش فشار خون وکاهش چربی خون در اثر مصرف کلسیم میباشد. در سالمندان کاهش قدرت روده در جذب کلسیم، کاهش تماس با آفتاب و کاهش قدرت پوست در ساختن ویتامین D، کاهش مصرف لبنیات، کاهش توانایی نفرونها در پاسخ به پاراتورمون وبازجذب کلسیم و در نهایت کاهش فیلتراسیون گلومرولی وهیپرپاراتیروئیدیسم مزمن منجر به تعادل منفی کلسیم دراستخوانها میشود. لذا افزایش مصرف کلسیم یک استراتژی مهم ونسبتا آسان در مقایسه با بقیه راهکارها در پیشگیری از استئوپروز درسالمندان است.میزان توصیه شده در سالمندان800-600 واحد ویتامین D و1200 میلی گرم کلسیم روزانه میباشد.

تجویزپروتئین در سالمندان دچار شکستگی سبب کاهش مدت بستری وتسریع بهبودی میشود.

ب-ورزش:ورزش در حد متوسط در تمام طول عمر بخصوص در دوران کودکی وبلوغ توصیه میشود. ورزشهای معطوف به نیمه فوقانی بدن در استحکام استخوانها بیشترموثر هستند.

پ-به حداقل رساندن مصرف گلوکوکورتیکوئید

ت-سایر موارد تغییر در شیوه زندگی که شامل قطع سیگار و الکل، نگهداشتن وزن بدن در حد مطلوب وکاهش خطر سقوط در سالمندان میباشد.

به طور کلی استراتژیهای پیشگیری بخصوص در کشورهای در حال توسعه که نه امکانات تراکم سنجی دارندونه بسیاری از داروها در دسترس میباشد،تنها راه انتخابی هستند. تلاش این استراتژی هادر جهت افزایش BMD با مداخلات در سطح ملی وبا تشویق ورزش و افزایش مصرف کلسیم وحذف ریسک فاکتورهایی همچون مصرف سیگار والکل است.

2-مداخلات دارویی: 

عمده این مداخلات در زمان پس از یائسگی بررسی شده است وممکن است در مردان ویا افراد با سایر انواع استئوپروز مفید نباشد. تمام بیمارانی که اقدامات دارویی را دریافت میکنند، باید مکمل کلسیم وویتامین D را نیزبه میزان کافی دریافت نمایند.

الف-استروژن:در مطالعات مختلف مصرف استروژن همراه کلسیم مانع از دست رفتن استخوان وکاهش شکستگی شده است. مدت درمان مشخص نبوده ولی احتمالا درمان طولانی مدت متناوب یا مداوم مورد نیاز است. مصرف استروژن بیش از 5 سال ،خطر بروز سرطان سینه را افزایش میدهدومصرف آن به تنهایی خطر سرطان اندومتر را نیزبالا میبرد که با افزودن مقدار کمی پروژسترون این خطر بر طرف میشود. استروژن در زنان دچار سرطان سینه، رحم، سرطانهای وابسته به استروئید، ترومبوفلبیت، ترومبوآمبولی وخونریزی نامشخص پس از یائسگی نباید به کار رود. وجودسرطان سینه دروابستگان درجه اول نیزگاه مورد منع مصرف آن اعلام میگردد. زنانی که استروژن دریافت میکنند، باید مرتبا با ماموگرافی ومعاینه پستان کنترل شوند. در هر صورت تصمیم درمورد شروع استروژن درزنان، نیازمند مشاوره ومعاینه دقیق و قضاوت درمورد منافع ومضرات آن است.

ب-مدولاتورهای گیرنده های استروژنSERM ) selective estrogen receptor modulators ):از این گروه میتوان از tamoxifen و raloxifen نام برد.

پ- Bisphosphonate : داروهای آنالوگ پیروفسفات که مانع جذب و تحلیل استخوان میشوند مانند etidronate ، alendronate و risedronate .

ت-کلسیتونین: به صورت تزریق زیر جلدی واستنشاقی در دسترس است.

ث-متابولیتهای ویتامین D

ج-فلوراید: مطالعات انجام شده نتایج متناقضی دربرداشته اند.لذا مجوز FDA را دریافت نکرده وصرفا درتحقیقات کاربرد دارد. استفاده از آن در نواحی با فلوراید بالا در آب نیازمند احتیاط بیشتری است.

چ-تیازید: دیورتیکی است که باعث کاهش ترشح کلسیم از ادرار، افزایش تراکم استخوان وکاهش شکستگی میشود. عمدتا نقش پیشگیری داشته و درصورت تثبیت استئوپروز، به تنهایی تاثیرکمی در درمان دارد.

ح-استروئیدهای آنابولیک: شامل آنالوگهای تستوسترون که در بعضی مطالعات سبب کاهش شکستگی شده است.

خ-ویتامین K : در برخی تحقیقات سبب کاهش تحلیل استخوان ومیزان شکستگی شده است.

د-هورمون پاراتیروئید: در برخی پژوهشها سبب افزایش تراکم استخوان شده ولی فعلا برای استفاده بالینی در دسترس نمیباشد.

ذ-لامپ اشعه ماوراءبنفش ( UV ): در افزایش تولید ویتامین D در سالمندان بخصوص در آسایشگاهها موثر بوده است.

ر- کمربند محافظ هیپ( hip protector girdle ): میزان شکستگی هیپ را درآسایشگاههای سالمندان دانمارک کم کرده است.

برای مقابله با استئوپروز به عنوان یک معضل عمده سلامتی و یک اپیدمی خاموش، باید برنامه ای در سطح ملی با مشارکت مستقیم وزارت بهداشت، دانشگاههای علوم پزشکی، مجامع علمی وموسسات بیمه با همکاری سازمانهای بین المللی طراحی گردد که در آن وظایف عموم افراد جامعه، سازمانهای بین المللی، پزشکان، سیاستگزاران سلامت و بهداشت و موسسات تحقیقاتی جهت استئوپروز تعریف وتدوین شده باشد.


گردآوری، ترجمه وتنظیم: دکتر سوسن محمودی،رئیس گروه تغذیه ،بهداشت و تنظیم خانواده

منبع

 

با ورزش به جنگ التهاب مفاصل بروید

 



با فعالیت ورزشی می توانید قدرت عضلانی خود را افزایش و سفتی مفاصل را کاهش دهید، انعطاف پذیری را بهبود ببخشید و وضعیت خلقی و اعتماد به نفس را افزایش دهید.

چنانچه به درد مفاصل و احیاناً التهاب آنها مبتلایید، ورزش می تواند به شما کمک کند. شاید باور کردن آن مشکل باشد، اما کارشناسان معتقدند حرکات مفاصل می تواند درد را تخفیف دهد.

پزشکان معتقدند ورزش باعث تقویت عضلات اطراف مفاصل می شود و در نتیجه تنش مفاصل را کاهش می دهد. همچنین، ورزش سفتی مفاصل را کاهش می دهد و باعث تحکیم مفاصل و خاصیت انعطاف پذیری آنها می شود. ورزش می تواند سطح خلقی و اعتماد به نفس شخص را نیز ارتقا دهد. ورزش باعث خواب بهتر نیز می شود و در عین حال وزن را نیز تحت کنترل در می آورد و انرژی بیشتری به شما می دهد علاوه بر تخفیف دردهای ناشی از آرتریت، ورزش می تواند سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت، پوکی استخوان و ناراحتیهای قلبی را کاهش دهد.


ولی به خاطر داشته باشید که اگر به تازگی تصمیم به ورزش کردن گرفته اید، به آرامی شروع کنید و هرگز عجله نکنید.

٭ قبل از شروع حرکات ورزشی، حتماً بدن خود را گرم کنید
تفاوتی نمی کند که از آرتریت رنج می برید یا نه، حتماً قبل از شروع بدن خود را گرم کنید، پرداختن به یک فعالیت ورزشی بدون گرم کردن عضلات، باعث درد و آسیب می شود.

با وجود آرتریت، شاید بهتر باشد فعالیتهای فوق العاده تری انجام داد تا مفاصل به اندازه کافی گرم شوند. بسیاری از مردم تلاش می کنند قبل از شروع فعالیت ورزشی، با دوش گرم گرفتن و یا استفاده از کیسه های آب گرم، مفاصل خود را گرم و آنها را به اندازه کافی نرم نمایند.

حرکات ورزشی، عضلات را گرم می کنند. مثلاً می توانید برای آماده شدن برای یک فعالیت ورزشی نظیر شنا کردن یا پیاده روی، به مدت کوتاهی پیاده روی یا شنا کنید. فقط خیلی آهسته این کار را انجام دهید. حرکات کششی نیز قبل از هر ورزشی می توانند مفید واقع شوند. چند حرکت کششی در بالاتنه انجام دهید و چند بار خم و راست شوید، به طوری که زانوهایتان صاف باشد. سعی نکنید انگشتان پای خود را لمس کنید.

٭ فعالیتهای ورزشی برای آرتریت

گروهی از کارشناسان، فعالیتهای زیر را برای گرم کردن در آرتریت توصیه می کنند که هر کدام را می توانید 3 تا 5 بار تکرار کنید.

- به پهلوها خم شوید، دستها را بر روی کمر بگذارید، از کمر به هر کدام از طرفین خم شوید و سپس به بالا برگردید. در طرف مقابل هم تکرار کنید.

- شانه را بالا بیندازید، هر دو شانه یا یکی از آنها را به سمت گوشهایتان بالا و پایین بیاورید و این عمل را تکرار کنید.

- حرکات دورانی در بازوهایتان انجام دهید، دستهایتان را به طرفین باز کنید، سپس بازوهایتان را به سمت جلو بیاورید و بعد به سمت عقب ببرید.

- پاهایتان را به اندازه عرض شانه ها باز کنید و انگشتان پاها را تا حدودی به بیرون متمایل کنید. ابتدا به سمت چپ و سپس به سمت راست بدنتان بچرخید.
٭ فعالیتهای تقویت کننده برای مبتلایان به آرتریت

کارشناسان معتقدند تقویت عضلات حتی با جابجایی وزنه های کوچک، استفاده از میله های فنری و حتی بلند کردن ظرفهای یک لیتری آب، حاصل می شود. تقویت عضلات حتی زمانی که روی صندلی نشسته اید و به تماشای فیلم می پردازید، قابل دستیابی است. در صورتی که می خواهید یک برنامه تقویت عضلات دست را انجام دهید، از وزنه هایی استفاده کنید که بتوانید 12 تا 15 بار آنها را جابجا نمایید. مطمئن باشید که این وزنه ها به شما آسیبی نمی رسانند.


حرکات چرخشی درعضلات تاکننده

- آرنجهایتان را در طرفین خود به صورت خم نگهدارید، در حالی که بازوهایتان را در طرفین بدنتان نگهداشته اید، آنها را به سمت شانه بالا بیاورید، سپس به حالت اولیه برگردانید و با دست مقابل این عمل را تکرار کنید.

- حرکات بازوها در طرفین: در حالی که دستهایتان در طرفین شما هستند، به آرامی بازوهایتان را تا حد شانه ها بالا بیاورید، سپس پایین برده و تکرار کنید.
- فشار بر دیوار: این حرکت بخصوص برای افرادی که قدرت فشار دادن کمی دارند، بسیار مؤثر است.

در حالی که حدود 30 سانتی متر از دیوار فاصله دارید، دو دست خود را در حالی که کمی بیشتر از عرض شانه باز کرده اید، بر روی دیوار بگذارید. سینه خود را به دیوار نزدیک کنید و سپس به عقب برگردید.
٭ حرکات ایروبیک برای آرتریت

برای هر فرد بزرگسال، چه مبتلا به آرتریت باشد یا نه، سی دقیقه برنامه ورزشی در روز حداقل سه بار در هفته توصیه می شود. البته، شما می توانید آن را به زمانهای کوچکتر تقسیم کنید و حاصل جمع را به مقدار کل برسانید. ابتدا با 5 تا 10 دقیقه شروع کنید و سپس به تدریج زمان را افزایش دهید.
- پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و یوگا برای مبتلایان به آرتریت توصیه می شود. ورزشهای آبی بخصوص به خاطر لطافت آب، حالت شادابی و شناوری آنها، ایده آل هستند. در واقع، این یک روش مناسب برای گرم کردن و تقویت عضلات و مفاصل می باشد. علاوه بر اینکه می توانند باعث افزایش قدرت عضلانی شوند.

- چشمه های معدنی و استفاده از وانهای آب گرم، کاملاً آرامش بخش هستند و اجازه فعالیتهای ورزشی سبک را می دهند. اما باید توجه داشت که افراد سالمند مستعد افزایش دمای بدن و حالت گرمازدگی هستند، لذا استفاده از وانهای آب گرم باید کوتاهتر باشد. فعالیتهای ایروبیک آبی، بخصوص در افراد مبتلا به آرتریت، در استخرهای سرپوشیده بیشتر رایج هستند.

منبع

 

 

99 گام تا 100 سالگی

کتاب "99 گام تا 100 سالگی" برنامه ای است اصولی برای زندگی سالم، لذت بخش و طولانی که مجموعه ی گسترده ای از نکات مفید برای حفظ سلامتی را دربردارد و از جمله کتاب های پرفروش درکشورهای آمریکا، ژاپن، ایتالیا و هلند است.

 

این کتاب برفلسفه (جرأت) دکتر بورتز، یعنی (رژیم غذایی)، (نگرش)، (بازآفرینی) و (ورزش) استوار است. از نظر دکتر بورتز" آنچه کیفیت زندگی را بهبود می بخشد، باعث ارتقاء سلامتی می شود" و این همان چیزی است که کتاب حاضر به همه ی ابعاد آن پرداخته است.
گرچه این کتاب در وهله اول به افراد میانسال و سالمند می پردازد، ولی مطالعه ی آن برای همه ی سنین به ویژه جوانان سودمند است.

دکتر والتربورتز (ترجمه؛ سید مسعود حسینی فرد)

 

 

 

منبع

شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی

سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز در اقدامی شایسته قسمتی از فضای خود را به سالمندان اختصاص داده است و در آن راهنمایی ها و توصیه هایی را برای سلامت و شادابی سالمندان ، به آنها کرده است . خواندن مطالب این سایت را به جهت سادگی نگارش و همچنین استفاده بجا از تصاویر به همه افراد مسن توصیه می کنم .

مطالب این سایت برگرفته از کتابهای "زندگی شاداب" (مولفین :دکتر مهشید فروعان -دکتر مینا مجد - دکتر مهین سادات عظیمی) ، "چند توصیه بهداشتی" و "تغذیه و ورزش" است که خانمها لیلا عزیز عرب و مینا منگوری آنها را تهیه و تنظیم کرده اند .

با تشکر از مدیریت آمار و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تبری

 

 

 

در سایت دانشگاه علوم پزشکی تبریز می خوانید ؛

 

شیوه زندگی سالم در دوره سالمندی

 

 

استخوانها ، مفاصل و حوادث

 

 فصل اول : توصیه هایی برای کمر درد و زانو

با انجام صحیح کار های روزانه ، می توان از کمردرد پیشگیری کرد .برای این کار باید نکاتی را رعایت کرد . برای پیشگیری از کمر درد در حین نشستن ، ایستادن ، راه رفتن ، حمل اشیا و سایر کار های روزانه ، به یاد داشته باشید که شکم را تو بکشید و کمر را صاف نگه دارید . هنگام خم شدن ، از مفصل ران وزانو خم شوید اما کمر را خم نکنید .


زانو ها عضو مهم دیگری هستند که باید مراقب آنها باشیم اضافه وزن مهمترین علت آسیب زانو است . برای مراقبت از زانو ، وزن مناسب داشته باشید و عضلات ران را با ورزش تقویت کنید . صحیح نشستن و ایستادن خستگی و درد را کاهش می دهد .

 

فصل دوم  : مراقبت از پاها

مراقبت از پاها اهمیت زیادی دارد زیرا بکمک پاها راه می رویم و به همین دلیل پاها بیشتر در معرض حادثه هستند .

برای مراقبت از پاها ، شستشوی آنها ، کوتاه کردن ناخن ها و مالیدن کرمهای نرم کننده را فراموش نکنید . جوراب ، کفش و دمیایی مناسب انتخاب کنید . با ماساژ دادن پاها به افزایش جریان خون و کاهش ورم موضعی پاها کمک کنید و خستگی پا را از بین ببرید .

در صورت بروز هر گونه زخم یا ورم در پاها به پزشک مراجعه کنید .

با مراقبت از پاها و کاهش خستگی آنها ، خستگی بدن را کاهش دهیم .

 

فصل سوم  : پوکی استخوان و پیشگیری از حوادث

کلسیم ماده اصلی است که موجب محکم شدن استخوانها می شود. .با افزایش سن اگر تحرک و فعالیت بدنی وجود نداشته باشد و کلسیم کافی از طریق مواد غذایی به بدن نرسد « پوکی استخوان » ایجاد می شود . در این حالت استخوانها شکننده می شود و ممکن است با یک ضربه کوچک ویا خود بخود بشکنند .

ورزش منظم ، مصرف روزانه مواد حاوی کلسیم ، مانند شیر و سایر لبنژات کم چربی ، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ، و عدم استعمال دخانیات می تواند به جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند .


یکی از مهمترین عوارض پوکی استخوان شکستگی استخوانها در اثر حوادث است . افتادن و زمین خوردن از مهمترین حوادث دوران سالمندی است . گاهی علت آن محیط زندگی است .

ما باید محیط زندگی خود را تا جایی که امکان دارد با شرایط سالمندی خود سازگار سازیم . پله ها آشپزخانه ها ، حمام ، اتاق و محیط اطافمان را باید اندکی تغییر دهیم تا از بروز این قبیل حوادث جلوگیری کنیم . گاهی این قبیل حوادث مربوط به مشکلات و بیماریهای خودمان است . سرگیجه و عدم تعادل ، ،

کاهش بینایی و شنوایی شایعترین مشکلاتی هستند که موجب زمین خوردن و حوادث رانندگی می شوند . دوره سالمندی دوران تغییر در بینایی و شنوایی است . بنابراین همواره با مراجعه به پزشک ، از سلامت بینایی و شنوایی خو اطمینان حاصل کنید و مراقبت از چشمها و گوشها را کم اهمیت تلقی نکنید .

 

زندگی شاداب

استرس

در طول زندگی همواره در کنار خوشی و شادی سختی و ناراحتی وجود دارد . زمانی که بیمار می شویم و جایی از بدنمان درد میکند ، به جسم ما فشار وارد می شود وزمانی که دلملن برای عزیزی تنگ شده است ، از دست کسی ناراحت هستیم یا درآمدمان کم شده است روح ما تحت فشار است .بسیاری از اوقات این مسایل  ناراحت کننده خارج از اختیار ما است و نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم ، اما می توانیم توانایی خود را در برخورد با این  مسایل افزایش دهیم و از عواقب بعدی آن مانند اضطراب ، دلشوره ، حواس پرتی ، عصبانیت ، بی خوابی  ، بی اشتهایی زود رنجی ، و ... جلو گیری کنیم .

خواب

خواب کافی و راحت ، یکی از پایه های اصلی سلامتی است . در طول خواب بدن استراحت می کند . انرژی  از دست رفته بدست می آید و بدن بار دیگر برای فعالیت جسمی و فکری آماده می شود.  با ورود به دوره سالمندی ، تغییراتی در وضعیت خواب ایجاد می شود ، به ویژه نیاز به خواب شبانه کاهش پیدا می کند .نباید انتظار داشته باشید که مانند دوران جوانی بخوابید . سعی کنید از وقت اضافی خودتان بهتر استفاده کنید

حافظه

هر یک از ما ممکن است چیزهایی را فراموش کنیم .هر چند همه سالمندان دچار ضعف حافظه نمی شوند ؛ اما بطور کلی با افزایش سن ، احتمال فراموشکاری بیشتر است  . ا ین فراموشکاری ، بیشتر مربوط به حوادث اخیر است .ما چیزهایی را که مربوط به گذشته دور است خوب  به خاطر می آوریم اما اتفاقاتی که اخیرا رخ داده فراموش می کنیم . به عنوان مثال خاطرات دوران جوانی را بیاد می آوریم ، اما یادمان نمی آید که یک ساعت پیش که به خانه برگشتیم  ، کلید را کجا گذاشتیم ؟


گاهی این فراموشکاری مشکلاتی برای ما یا خانواده مان ایجاد می کند . بعنوان مثال پیام مهمی را فراموش می کنیم  و یا یادمان می رود ، قبض آب یا برق را پرداخت کنیم .

حال ببینم چگونه می توانیم مشکلات ناشی از فراموشکاری را کاهش دهیم ؟

روابط زناشویی

گروهی فکر میکنند که رابطه زناشویی فقط خاص جوانان است . در صورتی که این طور نیست و در دوره سالمندی نیز می توان روایط  زناشویی  مناسبی داشت . هر چند با افزایش سن آین روابط بتدریج کمتر می شود .اما در مقابل آن رابطه عاطفی و صمیمیت بین زن و شوهر افزایش می یابد .

رانندگی

اگر شما وسیله نقلیه شخصی دارید ، باید بدانید که تغییراتی که بر اثر افزایش سن بوجود می آیند، مثل کند شدن عکس العمل ها و کاهش قدرت بینایی ، مهارت رانندگی را کم می کنند . بنابر این برای پیشگیری از حادثه نکات زیر را رعایت کنید :

استعمال دخانیات

مصرف هر نوع دخانیات مانند سیگار ، پیپ ، قلیان ، و چوپق برای سلامتی ضرر دارد .قلب ، عروق و ریه بیشترین آسیب را در اثر استعمال دخانیات پیدا می کنند. اینجا مختصری در مورد سیگار توضیح می دهیم :

 

تغذیه و ورزش

تغذیه

اهمیت تغذیه در دوره سالمندی

چگونه می توانیم یک برنامه غذائی مناسب داشته باشیم؟

بدن ما به چه موادی نیاز دارد؟

گروههای اصلی مواد غذائی

 

ورزش

چرا باید ورزش کنیم؟

انواع تمرینات ورزشی

تمرینات گرم کننده

تمرینات استقامتی

تمرینات انعطاف پذیری

تمرینات تعادلی

تمرینات انقباضی ایستا

 

 

چند توصیه بهداشتی

 

بهداشت دهان و دندان

یبوست و بی اختیاری ادرار

یائسگی