سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

استقبال معلولان اراکی از همایش کوهپیمایی

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش کوهپیمایی شبکه معلولان استان مرکزی به مناسبت روز جهانی "کار داوطلبانه"  با همکاری شرکت هسکو شامگاه 5 شنبه ازساعت 17  تا 20 در کوه سرخه اراک برگزار شد که علیرغم توجه به این قشر و این روز به بی توجهی افراد و رسانه ها گرفتار شد.



عضو هیئت مدیره انجمن معلولین عابد استان مرکزی در حاشیه این همایش به خبرنگار مهر گفت: این همایش با حضور اعضای انجمن ها شبکه معلولان از جمله انجمن آسیب های نخاعی، عقب مانده های ذهنی، نابینایان، ناشنوایان، آلزایمر و جامعه معلولین برگزار شد.

"مجید آواژ" افزود: روزجهانی "کار داوطلبانه"، در بیشتر کشورهای دنیا  به منظور همکاری داوطلبانه شرکت ها و کارخانه ها در امور خیریه و مردی گرامی داشته می شود.

شرکت های تجاری از پوسته و پیله  اقتصادی خود خارج شدند

وی با بیان اینکه در سال های اخیر نیز در ایران مورد توجه قرار گرفته است، اظهار کرد: در این روز شرکت های تجاری می توانند از پوسته و پیله  اقتصادی خود خارج شوند و مسئولیتی اجتماعی در قبال جامعه انجام دهند.

عضوهیئت مدیره انجمن خیریه معلولین عابداستان مرکزی ادامه داد: این روز یادآور این نکته است که بخش صنعت، تجارت و اقتصاد با نگاه چندجانبه در کنار مسائل اقتصادی، به جهت و سویی که  معمولا در جامعه مغفول مانده هم توجه داشته باشند.

وی با بیان اینکه هیاهوی انتخابات، توجه رسانه ها به دیگر بخش ها را کاهش داده، تصریح کرد: با توجه به اینکه این برنامه توسط بیلبورد در سطح شهر اطلاع رسانی شده بود و برخی رسانه ها نیز دعوت شده بودند، ولی به دلیل تقارن با نشست های انتخاباتی، هیچ کس برای پوشش خبری حضور پیدا نکرد.

آواژ گفت: بهتر است در کنار هیاهوی سیاسی که به وجود آمده متن جامعه به فراموشی سپرده نشود و واقعیت های جامعه هیچ گاه و به هیچ بهانه ای فراموش نشود، خصوصا قشر معلول که قشر مغفول جامعه هستند.

کار خیر، فقط کمک مالی نیست

دیگر عضو هیئت مدیره انجمن  معلولین گفت: در این همایش حدود 300 معلول به همراه خانواده شان حضور داشتند.

محمود زارعی با بیان اینکه معلولین به روحیه و حضوردرفضای باز نیاز دارند، افزود: کارخیرلزوما کمک مالی نیست و حضور شرکت ها و سازمان ها در برگزاری مراسم هایی از این دست، از عوامل سازنده روحیه و احساس بهتر در جامعه معلولان و دیگر افراد است.

وی ادامه داد: تا کنون در زمینه کار داوطلبانه یک شرکت کامپیوتری برای ویروس کشی سیستم های انجمن های خیریه، صنف آرایشگران برای اصلاح موی سر اعضای شبکه، و افراد دیگری برای دیوار نویسی  حیاط های مراکز شبکه اعلام آمادگی کردند.

مسئولیت اجتماعی، امنیت محیطی  را به دنبال دارد

مدیرعامل شرکت هسکو گفت: حمایت از این همایش جدای از انگیزه های فردی، انجام مسئولیت اجتماعی است که در کنار تجارت و اقتصاد بر عهده شرکت ها و بنگاه های تجاری است.

محمدرضا رعنایی با بیان اینکه  عمل به مسئولیت اجتماعی، امنیت محیطی را بهمراه دارد، افزود: هم اکنون نگاه تک بُعدی به سازمان های صنعتی وجود دارد و همه فکر می کنند که وظیفه آن ها اشتغال است، در حالی که این شرکت ها در قبال اجتماع و محیط اطراف رسالت هایی بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه اراک به عنوان شهری صنعتی پیوند کمرنگی با مسائل فرهنگی، ورزشی و اجتماعی دارد، افزود: بنگاه ها و شرکت های تجار ی در مسائل زیست محیطی، فرهنگی و ورزشی می توانند حضور فعال داشته باشند و آن را به چشم یک مسئولیت و ارتباط دوسویه با جامعه ببینند ؛ البته آن ها نباید  از این فرصت برای تبلیغ استفاده کنند.

برنامه های ورزشی، تفریحی تداوم داشته باشد

محمد احمدی یکی از افراد حاضر در این کوهپیمایی نیز گفت: برگزاری چنین برنامه هایی بسیار موثر است البته اگر تداوم داشته باشد.

وی افزود: چنین برنامه هایی در روحیه بچه ها تاثیر دارد و باعث می شود از افسردگی بیرون بیایند.

 احمدی معتقد است حضور معلولین در اماکن عمومی چون کوه  ها و پارک ها باعث آشنایی مردم و جامعه با معلولین و درک درست از وضعیت آنان می شود.

برنامه ها شادتر باشد

احمدرضا عباسی یکی دیگر از شرکت کنندگان در این مراسم گفت: برنامه خوبی بود ولی اگر هفتگی برگزار شود ، تاثیر بیشتری در روحیه دارد.

وی با بیان اینکه برنامه ها باید شادتر برگزار شود، افزود: من فکر می کنم اگر برنامه فقط خاص بچه های شبکه باشد بهتر است، زیرا احساس امنیت و آرامش می کنند.

 معلولان دوست دارند که در کارها مشارکت داشته باشند

یکی از  پرستاران مرکز بیماران آلزایمری گفت: اجرای چنین برنامه هایی آن هم در فضای باز با اقبال و اسقبال بیشتری از سوی این افراد برخوردار است، زیرا بیشتر آن ها به دلیل وضعیتشان بیشتر اوقات در خانه یا مراکز نگهداری هستند.

خاتمی پور با اشاره به اینکه معلولین دوست دارند که گرد هم باشند و اوقات شادی داشته باشند، ادامه داد: آن ها دوست ندارند که کمبودشان را به رویشان بیاوری وخواستار احترام متقابل هستند.

 وی با بیان اینکه این  افراد از مشارکت در کارها استقبال می کنند، اظهار کرد: باور غلط جامعه این است که افراد آلزایمری یا معلولین و بیماران اعصاب و روان، افراد از کار افتاده و سرباری هستند، این تصور آزاردهنده ترین موضوع برای این افراد است و دوست دارند با حضور فعال در کارهایی که در توانشان است، توانایی شان را اثبات کنند.

هرچند که این روزها توجه تمامی رسانه ها به سوی انتخابات معطوف است و در گوشه و کنار شهر گاه اتفاقاتی می افتد که به راستی در سایه انتخابات دیده نمی شود. اما باید گفت که در گوشه و کنار شهر ما افرادی هستند که در آسایشگاه ها و مراکز نگهداری و گاه در کنج خانه هاشان منتظر نشسته اند که شاید روزی به بهانه کوهپیمایی یا جشنی از این سایه بیرون بیایند و برای ساعتی دیده شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد