سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

پیام وزیربهداشت

روند رو به رشد جمعیت سالمندان کشور و افزایش امید به زندگی در دهه‌های اخیر موید نیاز به سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت این گروه جمعیتی است. در همین ارتباط، موضوع سالمندی و بیماری‌های مرتبط از الویت‌های بخش سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌باشد تا شرایطی فراهم آید تا دسترسی سالمندان به خدمات درمانی و مراقبتی افزایش یافته و تسهیل گردد.
از بیماری‌های شایع دوران سالمندی، انواعی از دمانس و آلزایمر می‌باشند، لذا شناسایی عوامل‌خطر در بروز انواع دمانس‌های قابل پیشگیری و نظام ثبت بیماران از الویت‌های مطالعاتی مجموعه دانشگاهی و سلامت کشور می‌باشد. تدوین برنامه‌های مراقبتی و بازپروری این بیماران از سطح اولیه نظام خدمات بهداشتی درمانی کشور و ارائه مراقبت‌های تخصصی در مراکز مشخص موجب بهبود کیفیت زندگی بیماران و کاهش هزینه‌های تحمیلی به مجموعه سلامت کشور می‌گردد.
روزجهانی آلزایمر بهانه موجهی برای دست اندرکاران نظام سلامت کشور در ارزیابی برنامه‌های آتی و پایش اقدامات بعمل آمده در مراقبت از این گروه بیماران می‌باشد. از آنجا که این بیماری بار سنگین مراقبت از سالمندان‌ مبتلا را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند، لازم است تا علاوه بر وزارت ‌بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که متولی ارائه خدمات این بیماران می‌باشد، سازمان‌های غیردولتی نیز به حمایت‌های اجتماعی این گروه احتمام ورزند. رسانه‌ها نیز نقش موثری در افزایش آگاهی عمومی در شناسایی و کاهش عوارض مرتبت بر این بیماری خواهند داشت. استفاده از بستر مناسب و شبکه گسترده بهداشتی و درمانی کشور، گسترش طب سالمندی و ایجاد امکانات مراقبتی و آموزشی از وظایف وزارت بهداشت و درمان در مواجهه با این بیماری روبه تزاید می‌باشد تا موجب کاهش بار بیماری و عواقب اجتماعی ناشی از آن گردد.
امید است با تلاش همه مجموعه های ذیربط شاهد ارائه الگویی مناسب و قابل طرح در مجامع جهانی در مراقبت های سالمندی و بیماری های شایع این دوران باشیم.

دکتر وحید دستگردی                          
وزیر                                   

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد