سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

2 میلیون سالمند فاقد هرگونه بیمه درمانى هستند

امروز، روز جهانى سالمندان

آخرین سرشماری که سال گذشته انجام شد، نشان داد 27/7 درصد از جمعیت کشور را سالمند تشکیل می‌دهند که این میزان تا 20 سال آینده به 7/14 درصد خواهد رسید. این ارقام نشان می‌دهد که اگر برنامه‌ریزان و سیاستگذاران کشور از هم اکنون برنامه مدون و خاصی برای این قشر نداشته باشند در 20 سال آینده، کشور دچار یک بحران و معضل اساسی برای رفع مشکل و مسائل پیش‌آمده ناشی از مسائل اقتصادی، اجتماعی و غیره این قشر روبرو می‌شود. یکی از راهکارهای جلوگیری از ایجاد چنین معضلا‌تی، فعال‌شدن شورای ملی سالمندان به منظور ساماندهی سلا‌مت و رفاه این قشر است، البته این شورا با عضویت هشت وزارتخانه در سال 83 تشکیل شده، اما تاکنون با تشکیل سه جلسه، هنوز موفق به ارائه طرح اجرایی نشده و تنها با تدوین پنج طرح پیشنهادی در انتظار تصویب توسط شورا و سپس مراجع ذی‌ربط هستند. دکتر غدیرزاده مسئول دبیرخانه شورای ملی سالمندان با اشاره به سرشماری جمعیتی سال 85 مرکز آمار ایران، ‌گفت: از جمعیت 70 میلیون و 472 هزار نفری ایران، پنج میلیون و 120 هزار سالمند هستند، یعنی 27/7 درصد جمعیت کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند.

 

حدود 6/63 درصد سالمندان در شهرها و 4/35 درصد در روستاها ساکن هستند. وی با اشاره به وجود بیشترین تعداد سالمندان در استانها، تصریح کرد: استان گیلا‌ن با 5/8 درصد بیشترین و سیستان و بلوچستان با 5/2 درصد کمترین تعداد سالمندان کشور را در خود جای داده‌اند. وی وجود بهداشت و سطح رفاهی بالا‌ را از عوامل مهم در افزایش طول عمر بالا‌ در استانی همچون گیلا‌ن دانست و ادامه داد: در سیستان و بلوچستان به دلیل وجود امراض عفونی و بیماری‌های واگیردار، مهاجرت زیاد و غیره، میزان عمر سالمندان کوتاه است. غدیرزاده با اشاره به فرضیه باروری اذعان کرد: برای ثابت ماندن جمعیت باید به ازای هر زن 1/2 درصد موالید وجود داشته باشد، اما این رقم در کشور زیر 5/1 درصد است. یعنی جمعیت ایران به سوی پیر شدن می‌رود به طوری که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2050، یک چهارم جمعیت کشور را سالمندان تشکیل دهند.

 

جمعیت سالمند کشور نسبت به 30 سال گذشته دو برابر شده است. طبق سرشماری سال 55، سه درصد جمعیت ایران را سالمندان تشکیل می‌دادند در حالی که این رقم در سال 85 به 3/7 درصد افزایش یافته است. غدیرزاده با نگاهی به وضعیت سالمندی ایران در 20 سال آینده اظهار کرد: به شرط آن که سن امید به زندگی در ایران را 75 سال و آهنگ رشد جمعیت را 5/1 درصد در سال در نظر بگیریم، جمعیت کشور در سال 1405، 107 میلیون و 341 نفر خواهد بود که 7/14 درصد جمعیت یعنی 15 میلیون و 789 نفر آن را سالمندان تشکیل خواهند داد. بنابراین می‌توان گفت تا سال 20 سال آینده جمعیت سالمندی کشور سه برابر می‌شود. چنانچه از هم‌اکنون به فکر برنامه‌ریزی برای سالمندان برای 20 سال آینده نباشیم، با یک بحران سالمندی مواجه می‌شویم.

 

غدیرزاده با اشاره به طرح‌های تدوین شده در شورای ملی سالمندان، به ایسنا گفت: یکی از طرح‌هایی که با همکاری سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تدوین شده، طرح آموزش و تربیت مراقبان سالمندان در منزل است. این طرح هم اکنون توسط بهزیستی و به صورت پایلوت برای جامعه هدف دو هزار نفری ارائه می‌شود و چنانچه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به این طرح وارد شود، می‌توان جمعیت هدف را به 500 هزار نفر افزایش داد. غدیرزاده افزود: پیش‌بینی می‌شود حدود دو میلیون نفر از سالمندان (بیش از یک سوم سالمندان کشور) تحت پوشش هیچ‌گونه بیمه درمانی نباشند که طبق این طرح این افراد به صورت انفرادی بیمه می‌شوند. همچنین گام بعدی در راستای بیمه درمان سالمندان، گسترش بیمه مکمل برای سالمندان در معرض بیماری‌های مزمن و ناتوان است.

 

دکتر حمیدرضا نحوی نژاد مدیرکل توانبخشی سالمندان سازمان بهزیستی کشور نیز در تعریف سالمند گفت: به کلیه افراد بالا‌ی 60 سال سالمند گفته می‌شود که عواملی همچون افزایش طول عمر، کاهش موالید و مهاجرت افراد مولد، از جمله عوامل پیر شدن جمعیت یک منطقه است. نحوی نژاد تعداد سالمندان کشور را پنج میلیون و 120 هزار نفر خواند و تصریح کرد: در حال حاضر 100 هزار نفر از سالمندان با دارا بودن پرونده از خدمات مختلف سازمان بهزیستی بهره می‌برند. وی یکی از معضلا‌ت و مشکلا‌ت پیش روی سالمندان کشور پس از مسئله بیمه پایه درمان آن‌ها را فرهنگ غلط پزشکان در درمان سالمندان خواند و در این باره تشریح کرد: تربیت متخصص و فوق متخصص طب سالمندی الزامی‌نیست، بلکه در آموزش پزشکی کشور باید انقلا‌بی ایجاد شود، تا سالمند نزد هر پزشک با هر تخصصی رفت، به بیماری سالمند به صورت انفرادی نگاه نشود که نتیجه این امر تجویز یک پلا‌ستیک دارو است، چرا که امروزه بسیاری از سالمندان کشور به دلیل مسمومیت دارویی فوت می‌کنند. از این رو پزشکان باید طوری تربیت شوند که تمامی‌بیماری‌های سالمند را به پیری ربط ندهند.

 

سالمندان، نیروهای جدید در راه توسعه هستند

وی ادامه داد: البته آنچه امروزه در دنیا مطرح است، طول عمر فعال و یا سالمندی فعال است. گفته می‌شود اگر سالمندان از چرخه تولید خارج شوند، ایجاد هزینه می‌کنند. در حالی که سازمان بهداشت جهانی، سالمندان را نیروی جدید در راه توسعه معرفی می‌کند، به طوری که امروزه در آفریقا نگهداری از 26 میلیون کودک یتیم که پدر و مادر خود را بر اثر ایدز از دست داده‌اند، بر عهده پدر و مادربزرگ آنهاست. دکتر فراهانی، کارشناس اداره سالمندان وزارت بهداشت، هم با اشاره به این که هدف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این است که هر سالمندی مجموعه چهار جلدی کتاب‌های آموزش زندگی سالم برای سالمندان را در اختیار داشته باشد، گفت: از سال 80 تا سال گذشته، 28 درصد سالمندان کشور تحت پوشش این آموزشهای قرار گرفتند.

منبع

نظرات 1 + ارسال نظر
صالحه جمعه 20 آذر‌ماه سال 1388 ساعت 12:01 ق.ظ http://khandanbibi.blogfa.com

سلام . با مطلب تغییرات پوست با افزایش سن به روزم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد