سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

20 درصد کل جمعیت دنیا را درسال 2050 جمعیت سالمند در بر می گیرد

 

جمعیت سالمند بالای 65 سال در دنیا در سال 2030 به 973 میلیون نفر خواهد رسید و در سال 2050 نیز 20 درصد کل جمعیت دنیا را شامل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از ایسنا ، دکتر مصطفی داستانی متخصص قلب و عروق افزود: البته این نسبت افزایش در کشورهای در حال توسعه شیب تندتری دارد و نیز نسبت زنان در این جمعیت بیش از مردان خواهد بود.

این متخصص با اعلام این که بیماری عروق کرونر قلب عامل اصلی مرگ و میر در سنین بالاتر از 65 سال است، عنوان داشت: نکته جالب این است که برخلاف سنین میانسالی میزان بروز بیماری های ایسکمیک قلبی در زنان برابر مردان است و حتی در سنین بیش از 80 سال میزان سکته قلبی درزنان بیشتر از مردان گزارش شده است.

وی ادامه داد : به طور کل 80 درصد تمامی موارد مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در سنین بیش از 65 سال اتفاق می افتد.

دکتر داستانی با اشاره به اینکه عاملی که باعث پیچیده تر شدن درمان و اداره این بیماران در سنین پس از 65 سال است ابتلای اکثرا آنها به بیماری های مزمن دیگر است، افزود: به نحوی که 80 درصد افراد در سن بیش از 65 سال حداقل یک بیماری مزمن و نیمی از موارد حداقل دو بیماری مزمن دارند.

وی روماتیسم مفصلی، دیابت و آلزایمر را از دیگر بیماری‌های شایع دوران سالمندی دانست و تصریح کرد: آنچه باعث این تغییرات در سنین سالمندی می شود، عملکرد متفاوت قلبی، حجم کاهش یافته عضله، درمان های متفاوت انقباض و انبساط نسبت به سنین میانسالی، تغییرات متعدد و با اهمیت در سطح مولکولی و پاسخ های کاهش یافته و غیرقابل پیش بینی سیستم عصبی خودکار و تغییرات ساختمانی در عروق و تغییرات در سیستم الکتریکی و هدایتی قلب است.

وی افزود: در نتیجه اثرات داروها و مداخلات درمانی قلبی بر روی افراد مسن غیر قابل پیش بینی است.

این متخصص در پایان برمصرف میزان مناسب داروی تجویز شده درافراد سالمند تاکید واظهارداشت: بهتر است اعضای خانواده در مصرف دارو به افرادسالمند کمک کنند ؛ چرا که ممکن است افراد سالمند در مصرف دارو دچار اشتباه یا فراموشی شده و تظاهرات ناشی از عوارض دارویی را نیز اظهار نکنند.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد