سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

15 کلینیک نگهداری سالمندان تا دو ماه دیگر راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور:

15 کلینیک نگهداری سالمندان تا دو ماه دیگر راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: حدود 115 پزشک عمومی کشور به زودی دوره 6 ماهه طب سالمندی را در دانشکده بهزیستی به پایان می رسانند و این عده تا دو ماه آینده 15 مرکز نگهداری سالمندان را در سراسر کشور راه اندازی می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، محمد رضا راه چمنی امروز در مراسم روز جهانی سالمند در دانشکده علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: در زمان حاضر فقط دو متخصص طب سالمندی در کشور وجود دارد که قطعا پاسخگوی نیاز رو به گسترش سالمندان کشور نیستند و با توجه به اینکه تربیت متخصصان این رشته با طی دوره دستیاری نیازمند زمان طولانی است سازمان بهزیستی دوره های 6 ماهه ای را برای تعدادی از پزشکان عمومی کشور برگزار کرد تا نیاز فعلی جامعه را پاسخگو باشند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر12 هزار سالمند کشور در 147 مرکز نگهداری سالمندان حضور دارند که این میزان نسبت به سال 79 حدود 5/2 برابر شده است که البته این میزان در حدود 3 هزارم جمعیت سالمندی کشور است و این از افتخارات نظام اسلامی ماست که تکریم سالمندان یک ارزش معنوی محسوب می شود.

راه چمنی اضافه کرد: گسترش بیمه زنان خانه دار که زنان سالمند را نیز شامل می شود از دیگر برنامه هایی است که برای حمایت این قشر در دستور کار سازمان بهزیستی است، این طرح امسال در 100 شهر مختلف اجرا می شود و زنان بی سرپرست که هیچ شغلی ندارند و بیشتر در معرض آسیبهای اجتماعی هستند از اولویتهای این طرح هستند.

وی ادامه داد: حمایتهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی از سالمندان بر اساس ماده 192 قانون برنامه سوم بر عهده سازمان بهزیستی کشور است که آیین نامه این قانون نیز در سال 83 ابلاغ شده است و بر همین اساس شورای ملی سالمندی با دبیر سازمان بهزیستی تشکیل شده و با حضور 40 متخصص در رشته های مختلف در 5 کمیته تخصصی در حال تدوین طرحها و برنامه هایی برای سالمندان است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در زمان حاضر حدود 4 میلیون سالمند در ایران هستند که این میزان در سال 1400 به 10 میلیون نفر و در سال 2050 میلادی به 26 میلیون نفر می رسد که 54 درصد آنان مرد و 46 درصد دیگر آنان زن خواهد بود.

راه چمنی اضافه کرد: مشکلات سالمندان در ایران با توجه به اینکه 75 درصد آنها کم سواد یا بی سواد هستند تشدید می شود، 25 درصد سالمندان سیگار می کشند، 25 درصد آنها تحت پوشش هیچ بیمه درمانی نیستند، 33 درصد آنها فاقد مسکن هستند، 10 درصد سالمندان به تنهایی زندگی می کنند و 20 درصد آنان توانایی انجام کارهای شخصی خود را ندارند.

وی گفت:مشکلات سالمندی به خصوص از نظر ناراحتی های جسمی بسیار زیاد است، 55 درصد سالمندان دجار اختلالات حرکتی هستند، 45 درصد فشار خون دارند، 28 درصد دچار کم شنوایی یا نابینایی هستند، 30 درصد ناراحتی کلیه دارند و 25 درصد آنها به نوعی دچار یکی از عوارض عصبی و مغزی هستند در حالی که حدود 60 درصد سالمندان درآمد کافی برای اداره زندگی خود را ندارند، همه این مسائل نشان دهند اهمیت توجه به قشر رو به افزایش سالمندی در کشور است و بنابراین تامین سلامت سالمندان و آموزش شیوه صحیح زندگی در این دوره امری کاملا ضروری است.
در این مراسم از تعدادی از فرزندان نمونه سالمندان که از والدین خود به نحو شایسته نگهداری کرده اند با اهدا لوح سپاس و هدیه ای قدردانی شد همچنین تعدادی از خبرنگاران سالمند به نامهای مرتضی غدیری، محمدرضا اسماعیل پور، عباس لقمانی و پرویز پازوکی به پیشنهاد فرهنگسرای سالمند با دریافت لوح یادبود و هدیه تجلیل شدند.

منبع

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد