سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

آشنایی با تنها مرکز تحقیقات سالمندی کشور

تهران بزرگ ،ایرنا

مرکز تحقیقات سالمندی ایران تنها مرکز تحقیقاتی است که‌درباره‌سالمندی و مسایل مربوط به آن در ایران مطالعه و پژوهش می‌کند.

رییس مرکزتحقیقات سالمندی ایران درگفت وگوباخبرنگارایرنا اعلام کرد: طرح‌های پژوهشی متعددی از جمله بررسی نیازهای سالمندان کشور در این مرکز اجراشده که نتایج آن در مجله‌های معتبرداخلی وخارجی به‌چاپ رسیده است.

دکتر"فریبا تیموری" بااشاره به اجرای دو طرح ملی سالمندی درسال ‪۱۳۸۵ افزود: برنامه‌های اصلی طرح ساماندهی حداقل یک چهارم سالمندان کشور و طرح تدوین نظام جامع خدمات سالمندان که‌بهترین شیوه‌خدمات رسانی بهداشت درمانی برای سالمندان ایران را بررسی و مطالعه می‌کند، در مرکز تحقیقات سالمندی ایران تصویب شده است.

رییس مرکز تحقیقات سالمندی کشور اظهار داشت: با توجه‌به‌اینکه پرسش‌های آزمون‌های تشخیص بیماران سالمند از جمله آزمون‌های حافظه، تغذیه و افسردگی درهرکشورمتناسب با سواد وویژگی‌های سالمندان آن کشورطراحی می‌شود،متاسفانه اکنون این آزمون‌ها با همان شرایط کشورهای غربی در ایران استفاده می‌شود.

به گفته وی ، مرکزتحقیقات سالمندی بومی کردن سوالات آزمون‌های سالمندی را به تازگی آغاز کرده است
.

تیموری با اشاره‌به اینکه هیچ تختی دربیمارستان‌های دولتی به سالمندان
اختصاص داده نشده است، گفت: سالمندان بیمار در کشور ما در بخش‌های مختلف داخلی، ارتوپدی، نورولوژی و قلب و عروق بستری می‌شوند.

متخصص طب سالمندان افزود: این در حالی است که در بسیاری از کشورهای جهان
درهربیمارستان عمومی بین ‪ ۱۰تا ‪ ۲۰تخت به‌سالمندان اختصاص یافته‌است.

وی اظهارداشت: اکنون طب سالمندی در دنیا رشته‌ای تخصصی محسوب می‌شودکه با توجه به تغییرات فیزیولوژیک درسالمندان برنامه بهداشتی درمانی ویژه‌ای برای آنان ارایه می‌کند.

تیموری باابرازتاسف ازاینکه درکشور ما مردم و حتی پزشکان نگرش صحیحی به سالمندان ندارند، افزود: پزشکان، بیماران سالمند ودیگرگروه‌های سنی را در مطب معاینه و درمان می‌کنند، درحالی که در بسیاری از کشورها امر درمان بیماران سالمند بر عهده گروهی از کارشناسان و پزشکان شامل متخصص تغذیه ، گفتاردرمان ، مددکاراجتماعی ، روانشناس، کاردرمان ، کارشناس فیزیوتراپی، متخصص طب سالمندی و پزشک عمومی است.

این متخصص طب سالمندان اضافه‌کرد: در طب نوین برای بیماران سالمند پس از معاینه به جای نسخه، برنامه درمانی تجویز می‌شود، به این صورت که برای آنان پس ازگذراندن مراحل حاد بیماری، درتخت‌های ویژه‌سالمندی دربیمارستان، برنامه فشرده‌ای مانند تغذیه، فیزیوتراپی خاص در سکته مغزی یا برنامه‌های روانپزشکی اجرا می‌شود.

تیموری ابرازامیدواری کرد: با توجه به افزایش رشد جمعیت سالمندان در ایران باید برای تامین نیازهای آنان به ویژه مشکلات بهداشتی و درمانی، به صورت دقیق و با زمان بندی مناسب برنامه‌ریزی شود

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد