سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندی لزوما با درد کشیدن همراه نیست

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی


رییس انجمن بررسی و مطالعه درد ایران در "روز جهانی مبارزه با درد
سالمندان" گفت سالمندان ناگزیر از تحمل درد نیستند و تسکین درد در آنان ضروری است.

دکتر "محمد شریفی" روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت عدم تسکین درد منجر به کاهش عملکرد فرد، کاهش کیفیت زندگی بیمار، افسردگی و اضطراب و بطورکلی در درازمدت باعث مشکلات و عوارض جسمی و روانی می‌شود.

وی با اشاره به این که ‪ ۵۰درصد سالمندان دچار دردهای مزمن هستند، گفت دردهای مزمن در سالمندان در مقایسه با جوانان بیشتر است و حدود ‪۲۰ درصد سالخوردگانی که به بیمارستانها مراجعه می‌کنند، به نحوی از دردهای متوسط و شدید شکایت می‌کنند.

دکترشریفی گفت با توجه به این باور نادرست که سالمندی با درد همراه است و سالمند ناچار به تحمل درد است، برای تسکین درد بسیاری از سالخوردگانی که دچار دردهای مزمن هستند، به آنان دارو داده نمی‌شود.

وی دردهای آرتروز، دردهای سرطانی، دردهای عضلانی، دردهای بعد از سکته‌های مغزی و دردهای نوروپاتیک را از شایع‌ترین دردهای سالمندان برشمرد.

وی با اشاره به اینکه تسکین درد فقط از راه استفاده از دارو نیست افزود استفاده از روش‌های غیر دارویی از جمله ورزش‌های طبی مفید است و بخش قابل توجهی از دردهای مفصلی و عضلانی با انجام این گونه ورزش‌ها و بدون استفاده از دارو رفع می‌شوند.

دکتر شریفی اضافه کرد از دیگر راههای رفع غیر دارویی درد، استفاده از طب سنتی، عدم تمرکز روی درد و کنترل ذهن، مدی تیشن، خود هیپنوتیزمی و انواع عبادت و ذکرگویی است که اگر به درستی آموزش داده شوند در کنترل درد موثرند.

وی در خصوص استفاده از داروهای مسکن در سالمندان گفت بالا رفتن سن به میزان زیادی خطر عوارض داروهای مسکن را افزایش می‌دهد بطوری که شیوع خونریزی‌های معده و روده ناشی از استفاده از داروهای مسکن در افراد بالای۶۵سال تقریبا دو برابر افراد جوان است.

دکتر شریفی با بیان اینکه در مصرف تمام داروها چه داروهای مسکن و چه داروهای غیرمسکن در سالمندان باید توجه زیادی شود، افزود با توجه به اینکه فیزیولوژی سالمند تغییر کرده است استفاده از داروهای مختلف می‌تواند عوارض بیشتری را در آنان به دنبال داشته باشد.

دکتر"مهران کوچک" دبیر انجمن درد ایران نیز در جمع خبرنگاران گفت کشور ایران در شمار کشورهای جوان است اما با توجه به اینکه در فرهنگ آن به سالمندان توجه بیشتری می‌شود، پرداختن به موضوع کنترل درد در سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی گفت بعضی از دردهای سالمندان ناشی از دردهای بعد از اعمال جراحی مختلف در آنها است که تحمل این دسته از دردها در سالمندان در مقایسه با افراد جوان بسیار دشوارتر است و باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

دکتر کوچک یادآور شد یکی از راههای کنترل درد در سالمندان و بطورکلی در تمام افراد استفاده از داروهای مسکن است که در کشور ما مصرف این نوع داروها از الگوی مناسبی برخوردار نیست.

وی افزود استفاده از قرص‌های مسکن بخصوص قرص‌های کدئین دار درایران در مقایسه با کشورهای هم جمعیت آن بسیار زیاد است به گونه‌ای که مصرف سالانه این دارو در کشورهایی مانند آمریکای لاتین زیر یک تن است در حالی که این رقم در ایران به چندین تن بالغ می‌شود.

وی یادآور شد سالمندان معمولا برای تسکین دردهای خود به پزشک مراجعه نمی‌کنند و به همین خاطر از داروهای موجود در منزل که بیشتر آنها استامینوفون‌ها هستند استفاده می‌کنند که عوارض بسیاری را در آنها ایجاد می‌کند.

نشست مطبوعاتی روز جهانی مبارزه با درد با موضوع "درد در سالمندان" توسط انجمن بررسی و مطالعه درد در ایران برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد