سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

یک مخترع ایرانی وسیله‌ای برای استحمام افراد معلول و سالمند ابداع

تهران،خبرگزاری جمهوری اسلامی

یکی از اعضای پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان از ساخت وسیله‌ای خودکار جهت استحمام افراد معلول و سالمند خبر داد.

" گلاویژ محمدمراد" روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار علمی ایرنا افزود با توجه به اینکه آمار معلولان و سالمندان در جهان دو میلیون و ‪ ۷۰۰هزار نفر است شمار معلولان ناشی از حوادث غیر مترقبه و هم چنین معلولین مادرزاد و سالمندان پیوسته رو به افزایش است، وجود دستگاهی برای کمک به استحمام آنان ضرورت بیشتری می‌یابد.

وی گفت معلولان و ناتوانان با استفاده از این دستگاه می‌توانند با حداقل وابستگی استحمام کنند که این امر در جهت افزایش سطح بهداشت و سلامت این افراد و تامین سلامت جسم و روان آنان بسیار موثر باشد.

محمد مراد، دستگاه استحمام خودکار را به کمک خواهرش "مینا محمدمراد" ابداع کرده است. این دو خواهر، عضو انجمن مخترعان کشور هستند.

به گفته گلاویژ محمدمراد، اسکلت دستگاه به صورت تخت شیب داری طراحی شده که روی صفحه‌ای مشبک قرار گرفته و دور تا دور آن لوله کشی آب و صابون قرار دارد.

به گفته وی، زیر این صفحه مشبک نوار نقاله‌ای تعبیه شده که برس‌های بدن شوی رو آن نصب شده و با چرخیدن نوارنقاله به وسیله موتور، برس‌های بدن شوی از لابه لای صفحه مشبک بیرون می‌آیند و با پشت شخص تماس پیدا می‌کنند و با استفاده از آب و صابون باعث شستشوی پشت شخص میشوند.

این مخترع افزود برای شستن دو طرف بدن از دو ابر قطور که روی یک لوله پی‌وی‌سی ‪ pvcنصب گردیده،استفاده شده است و به وسیله موتور، بغل شورها به حرکت در می‌آیند و با حرکت چرخشی خود، دو طرف بدن را به طور کامل می‌شویند.

محمدمراد اظهار داشت با استفاده از یک ویبراتور با سطح مقطعی بزرگ که لوله‌های آب و صابون روی آن قرار دارد و حرکتی رفت و برگشتی و لرزشی روی بدن انجام میدهد، روی بدن شخص شسته می‌شود.

وی تصریح کرد این ویبراتور طوری ساخته شده که حالت فنری دارد و تمام پستی‌ها و بلندی‌های روی بدن را در بر میگیرد (عمل ویبره کردن یا ایجاد لرزش، علاوه بر شستشو، کار پزشکی فیزیوتراپی را نیز انجام میدهد.) برای شستن کف پا نیز از دو ویبراتور استفاده شده که به صورت مجزا از هم، برای هر دو پا و با استفاده از آب و صابون و ویبره کردن، کف پای فرد معلول را می‌شوید.

عضو پژوهشکده تعلیم و تربیت استان کرمان گفت برای شستشوی سر از یک کلاه، که در آن برس‌هایی با فرجه‌های کوتاه و لوله آب و شامپو وجود دارد استفاده شده است.

وی ادامه داد یک ویبراتور به نحوی روی کلاه این دستگاه قرار گرفته که با حالت لرزش خود سر شخص را می‌شوید بی‌آنکه لرزش آن به سر منتقل شود.

این کلاه با قد اشخاص تنظیم می‌شود و برای کسانی که مو ندارند کلاهی با ابر ساخته شده است.

محمدمراد خاطرنشان کرد برای کار کردن دستگاه، دو کلید در دو طرف سر شخص، بر روی دو پایه روی دستگاه تعبیه شده که شخص معلول تنها با ضربه زدن سرش به این کلیدها میتواند به تنهایی دستگاه را روشن یا خاموش کند.

به گفته وی، صفحه کلید دیگری نیز در این دستگاه طراحی شده که با روشن کردن هر کلید آن می‌توان هر قسمت دلخواه دستگاه را به کار انداخت.

وی تاکید کرد لوله‌های آب و صابون از یکدیگر مجزا هستند و افراد بنا به سلیقه خود می‌توانند از آنها استفاده کنند.

به گفته این مخترع این دستگاه برای افراد سالمند، معلول و بیمارانی که در بیمارستان‌ها بستری هستند و همچنین افرادی که برای استحمام نیاز به کمک دارند طراحی شده تا بتوانند با حداقل کمک اطرافیان حمام کنند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد