سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

تغذیه یک بعدی و مصرف زیاد غذاهای آبکی از علل ایجاد سوء تغذیه در

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

رییس انجمن تغذیه ایران با اشاره به این که سالمندان بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماریهای ریوی، گوارشی و عضلانی هستند،‌ اظهار کرد: تناسب در دریافت کالری، خوردن غذاهای کم چرب،‌ کم نمک، پرکلسیم و پروتئین‌دار، مصرف سبزی،‌ میوه و غذاهای حاوی ویتامین‌ها، خودداری از تغذیه یک بعدی و رعایت نظم غذایی از اصول تغذیه مناسب و پیشگیرنده از بیماریها در سالمندان است.

دکتر سید ضیاء الدین مظهری در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاری دانشجویان ایران، با اشاره به این که بعد از سن 25 سالگی به ازای هر 10 سالی که به سن افراد اضافه می‌شود از مقدار نیاز آنها به انرژی کاسته می‌شود، گفت: اگر همزمان با افزایش سن افراد از مقدار کالری دریافتی در قالب استفاده از غذاهای انرژی‌زا کم نکنند، دچار چاقی، غبغب و افزایش قطر شکم می‌شوند.

وی تصریح کرد: سالمندان با افزایش وزن و تغییر سیستم بدن بیشتر در معرض افزایش چربی و فشار خون،‌ بیماریهای قلبی - عروقی و بیماری مفصلی قرار می‌گیرند لذا مسئله عمده در تغذیه سالمندان، ‌تناسب دریافت انرژی است.

وی با بیان این که برخلاف جوانان، سالمندان باید از تغذیه متعادل‌تری استفاده کنند، ادامه داد: اگر این امر رعایت نشود مسائل هضم و جذب و یا متابولیزه کردن مواد مغذی که از غذاها دریافت می‌کنند دچار آشفتگی می‌شود.

دکتر مظهری مصرف داروهای مختلف را به علت بیماریهای زمینه‌ای موجب تداخل احتمالی با تغذیه سالمندان دانست و تاکید کرد: باید توجه داشت که سالمندان علاوه بر این که نیاز به تحرک و بهره‌گیری از نور آفتاب دارند، ‌در تغذیه آنها نیز باید مواد حاوی کلسیم و غذاهای حاوی پروتئین با ارزش بیولوژیکی بالا گنجانده شود تا این افراد بتوانند با تقویت قوای جسمی از کاهش نیروی دفاعی بدن جلوگیری کنند.


بهره‌گیری از نور آفتاب و مصرف غذاهای پر کلسیم و پروتئین‌دار، عوارض عضلانی را در سالمندان می‌کاهد



رعایت نظم غذایی، پرخوری نکردن، ‌به موقع خوابیدن و در جمع بودن پیشگیرنده از افسردگی و بیماریها در سالمندان


رییس انجمن تغذیه ایران با تصریح بر این که سالمندان آمادگی ابتلا به اغلب
بیماریهای عفونی ریوی، گوارشی یا ایجاد امراضی در بافت اسکلتی، عضلانی و تاندون‌ها را دارند، بیان کرد: از آنجا که این بیماریها اغلب به صورت پا درد، کمر درد و یا دردهای مختلف در این افراد ظاهر می‌شود لذا بهره‌گیری از تغذیه مناسب تاثیر بسزایی در پیشگیری از این بیماریها در سالمندان دارد.

وی استفاده از موادی که حاوی ویتامین‌ها، مینرال‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هستند را برای سالمندان حائز اهمیت خواند و به ایسنا گفت: این افراد معمولا به علت عدم استفاده از سبزیجات و میوه‌جات و در نتیجه کمبود فیبر لازم در بدن در معرض یبوست قرار می‌گیرند.

وی افزود: عدم استفاده از تغذیه مناسب به بهداشت دهان و دندان سالمندان نیز آسیب می‌زند و با توجه به این که این افراد نمی‌توانند غذا را خوب بجوند و نرم کنند، اغلب گرایش به غذاهایی دارند که به صورت تلیت و خیس شده در آب گوشت و آب مواد مختلف است که در نتیجه یک تغذیه یک بعدی و در نهایت گسترش سوء تغذیه را در این افراد در پی دارد.

این عضو هیات علمی دانشگاه، تنهایی و عدم برخورداری از توان‌ مالی لازم را از عوامل مؤثر در نوع، کیفیت و ساعت تغذیه عنوان و بیان کرد: سالمندانی که تنها هستند و همسر یا خانواده خود را از دست داده‌اند اغلب آسیب پذیرتر از افراد مسنی هستند که با همسر خود زندگی می‌کنند زیرا این افراد معمولا همدیگر را از نظر روحی حمایت می‌کنند، میل بیشتری به خوردن غذا در کنار هم دارند، ‌مشکلات خود را با یکدیگر برطرف و عوامل شادی‌بخش خود را با هم تقسیم می‌کنند، اما سالمندانی که تنها هستند هیچ نوع وابستگی به سلامت و محیط اطراف خود ندارند بیشتر به مساعدت و همدلی نیاز دارند.

دکتر مظهری در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر رعایت نظم غذایی و به موقع خوردن غذا، پرخوری نکردن، مصرف کمتر شیرینی‌جات و غذاهای حاوی نمک و چربی زیاد و حتی به موقع خوابیدن از عوامل بسیار مؤثر در پیشگیری از افسردگی و بیماریهای مختلف در سالمندان است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد