سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

سالمندان اراک ،بیایید با هم به آینده فکرکنیم

مجموعه مقالاتی پیرامون سالمندان آلزایمری

شورای سالمندان


رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت : در سومین جلسه شورای ملی سالمندان طرح راه اندازی بانک اطلاعاتی تخصصی سالمندان در کشور به تصویب رسید . 
  
به گزارش مهر، دکتر ابوالحسن فقیه در حاشیه سومین جلسه شورای ملی سالمندان با اشاره به اینکه براساس قانون شورای ملی سالمندان باید هر 3 ماه یکبار برگزار شود در صورتیکه از زمان آخرین جلسه شورا یکسال می گذرد افزود: طرح ایجاد بانک اطلاعاتی سالمندان ، طرح کمک به تامین سبد غذایی سالمندان ، طرح تامین  کمک به نیازهای مراقبتی سالمندان و همچنین طرح ملی کردن کارت منزلت از جمله طرح هایی بود که توسط دبیرخانه این شورا مطرح شد که در نهایت فقط یک طرح به تصویب رسید .

وی خاطر نشان کرد : تشکیل بانک اطلاعاتی تخصصی سالمندان درجهت رفع نیازهای درمانی ، بهداشتی و.. سالمندان بسیار موثر خواهد بود .

وی به هزینه های بالای درمان سالمندان در کشور اشاره کرد و گفت : چنانچه با همین وضعیت فعلی حرکت کنیم باید طی چند سال آینده تمام بودجه کشور را صرف تامین هزینه های درمانی سالمندان کنیم .

رئیس سازمان بهزیستی تاکید کرد : در حال حاضر 5 میلیون نفر سالمند درکشور زندگی می کنند که نیاز به دریافت خدمات رفاهی ، مراقبتی ، اجتماعی و ... دارند و با توجه به اینکه سازمان بهزیستی خدمات اجتماعی ارائه می دهد، بنابراین بهتر از سازمانها و دستگاههای دیگر می تواند به موضوع سالمندان بپردازد .

فقیه گفت: برخی از سالمندان علاوه بر مستمری نیاز به دریافت خدمات توانبخشی دارند به همین دلیل نباید دستگاه خاصی متولی امر سالمندان باشد و شورای ملی سالمندان می تواند با تصویب طرحهای حمایتی و توانبخشی در مورد سالمندان اقدام کند.

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی نیز در این جلسه به نبود متخصصین طب سالمندی در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر تعداد متخصصین این رشته کمتر از 5 نفر است در حالیکه کشوری مانند فرانسه با همین تعداد جمعیت 3 هزار متخصص طب سالمندی دارد .

کاظم نظم ده گفت: با همکاری وزارت بهداشت قرار است رشته طب سالمندی در کشور ایجاد شود و همچنین سازمان بهزیستی نیز بدنبال این است که برای پزشکان عمومی یک دوره 6 ماهه آموزشی در مورد طب سالمندان در دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی ایجاد کند .

وی از تشکیل کلینیک های طب سالمندی در استانها خبر داد و اظهار داشت : وزارت بهداشت تا کنون به دلیل نبود نیروی متخصص نتوانسته در این زمینه اقدام کند که امیدواریم با ایجاد رشته های طب سالمندی در دانشگاهها این کلینیک ها تشکیل شود .

وی با اشاره به اینکه 54 در صد سالمندان کشور تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، گفت: درحال حاضر از میان 176 مرکز توانبخشی ، 36 مرکز روزانه توانبخشی سالمندان در استانهای مختلف به این افراد خدمات ارائه می دهد که با برنامه ریزی انجام شده در سال جاری قصد داریم تعداد این مراکز را افزایش دهیم .

 علیرغم اینکه ریاست شورای ملی سالمندان برعهده وزیر رفاه است اما وی امروز در این جلسه حاضر به دیدار و گفتگو با خبرنگاران نشد. البته طفره رفتن وزیر رفاه در پاسخ به سوالات خبرنگاران امری عادی شده ودر صورت پاسخ نیز معمولا رسانه ها جواب های قانع کننده ای دریافت نکرده اند.

این درحالی است که وزیر رفاه در زمان حضور خود درمجلس شورای اسلامی در مصاحبه های مکرر از عملکرد نهادهای حمایتی بخصوص وزارت رفاه انتقاد کرده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد